Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 46–50/2007
z 18 czerwca 2007 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Konferencja "Służby Zdrowia"

Europejskie wyzwania dla Polski

Halina Pilonis

Priorytety zdrowotne Unii Europejskiej i płynące z nich wyzwania dla Polski były tematem międzynarodowej konferencji zorganizowanej 22 maja 2007 r. przez "Służbę Zdrowia", ZP INFARMA oraz Ambasadę Niemiec w Warszawie.

Wiceminister zdrowia Niemiec Klaus Theo Schröder, mówiąc o niemieckiej ochronie zdrowia, przypomniał, że sektor ten ma rocznie 250 mld euro przychodów, czyli 11% PKB kraju, a pracuje w nim 10 proc. zatrudnionych. O randze branży świadczy i to, że zapewniając zdrowie społeczeństwu – stymuluje rozwój całej gospodarki. Wyzwaniem jest finansowanie ochrony zdrowia, toteż ze strajkami personelu medycznego borykają się różne kraje UE. Ograniczenia w finansowaniu dotykają szczególnie innowacyjnych technologii, choć ich wspieranie jest jednym z celów Strategii Lizbońskiej. Wdrażanie innowacyjności, w tym w farmakoterapii, musi być powiązane z miernikami efektywności – podkreślił. Zabezpieczenie społeczeństw UE w leki, z racji znaczenia dla zdrowotności, jest obszarem harmonizacji prawa, a np. zwalczanie chorób zakaźnych musi być dokonywane na poziomie globalnym.

- Innowacja, poprawa konkurencyjności, partnerstwo publiczno-prywatne – to hasła wypisane na sztandarach UE, mające m.in. na celu poprawę zdrowotności społeczeństw – przypominał Zdzisław Sabiłło, prezes ZP INFARMA. W Polsce nie są one jednak przez władze dostrzegane w sposób dostateczny.

Zdaniem wiceministra Bolesława Piechy, strategia zdrowotna realizowana przez Polskę jest wpisana w strategię UE. Ale w zderzeniu oczekiwań z realiami ekonomicznymi – niezbędny jest wybór priorytetów. Tym bardziej że np. umieralność okołoporodowa nie zależy tylko od medycyny naprawczej, ale także od polityki społecznej, w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji. Polska przechodzi dramatyczny okres zmian – po euforii i zachłyśnięciu się wolnością nastąpił czas zmęczenia transformacją, zarazem priorytetem są równowaga budżetowa i rozwój gospodarczy. Jak w tej sytuacji zdobyć środki, by zapewnić wszystkim równy dostęp do świadczeń – poprzez wzrost składki/parapodatku, czy raczej obciążenie budżetu, mimo że walczymy z jego deficytem? Droga leży gdzieś pośrodku – przekonywał B. Piecha. Szczególnie ważna jest zarazem transparentność w finansowaniu opieki zdrowotnej – na wszystkich szczeblach. Procesem permanentnym, nieuchronnym wobec starzenia się społeczeństw, jest reforma ochrony zdrowia. – Społeczeństwa UE współfinansują innowacyjny przemysł farmaceutyczny, m.in. poprzez ustanawianie okresów ochronnych dla leków innowacyjnych – nawiązywał do słów wiceministra zdrowia Niemiec B. Piecha.



W kreowaniu polityki w ochronie zdrowia pomocne są wskaźniki zdrowotne. Ich rolę w wyznaczaniu celów systemów ochrony zdrowia oraz monitorowaniu wyników działań podejmowanych w poszczególnych krajach UE przedstawił dr Jim Attridge z Imperial College w Londynie. Jego zdaniem, wskaźniki te powinny być podstawą analiz porównawczych między krajami, rzutować nie tylko na finansowanie krajowego systemu ochrony zdrowia czy narodowych programów zdrowotnych, muszą być również analizowane przed konstruowaniem budżetów i planów finansowych szpitali czy zakładów ambulatoryjnej opieki zdrowotnej.

Adam Kozierkiewicz z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ Collegium Medicum szczególną uwagę poświęcił wspólnotowemu programowi zdrowia publicznego, pracom nad dyrektywą ws. usług medycznych na rynku wewnętrznym przyjętą w ub.r. przez Parlament Europejski, a także orzeczeniom Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości związanym z zasadą swobodnego przepływu usług. Stwierdził, że art. 25.1 naszej ustawy o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych jest niezgodny z dyrektywą – z braku prawnej jasności pojęcia "wstępnej zgody" w lecznictwie szpitalnym, a także braku transparentności oraz zaskarżalności decyzji ograniczających przepływ ludzi i usług zdrowotnych.

O problemach z transparentnością polskiego systemu finansowania usług zdrowotnych mówił też prof. Jacek Ruszkowski z Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego. Jego zdaniem, wynikają one m.in. z tego, że Polacy nie mają świadomości związku między finansowaniem świadczeń a obciążeniami podatkowymi. Uświadomienie społeczeństwu tej zależności jest warunkiem przejrzystości finansowania systemu. Składka wnoszona do NFZ musi być dla ubezpieczonych przejrzysta. Powinien też zostać przygotowany koszyk świadczeń gwarantowanych.

Przejawem braku transparentności systemu jest również brak RUM. Wielu świadczeniodawcom nie zależy jednak na wprowadzeniu pełnej informatyzacji systemu ochrony zdrowia.

Problemem jest nadal przestrzeganie europejskiej dyrektywy w sprawie transparentności, zwłaszcza jeśli chodzi o kryteria ustanawiania cen i refundacji leków. Zdaniem prof. Ruszkowskiego, opracowane przez rząd poprawki do aktów prawnych regulujących te kwestie w Polsce nadal nie obejmują wszystkich przepisów dyrektywy.

O problemach z transparentnością w systemie ochrony zdrowia mówił też dyrektor generalny Biura Ministerstwa Zdrowia Piotr Kulpa. Jego zdaniem, polski pacjent nie czuje roli płatnika w systemie, bo monopolistyczny płatnik nie ma żadnego interesu w tym, aby ubezpieczony był zadowolony. NFZ przeznacza zaledwie 1% swojego budżetu na wydatki administracyjne, dlatego też system kontroli wydawanych przezeń środków jest iluzoryczny. W Europie prywatne kasy chorych wydają na ten cel 5% własnych budżetów. Piotr Kulpa zaprezentował autorski pomysł partnerstwa publiczno-prywatnego w zapewnieniu dodatkowych usług medycznych. 75% kosztów takiej usługi pokrywałby NFZ, 25% stanowiłby udział prywatny. Fundusz zwiększałby kontrakt świadczeniodawcy, który przyjmuje pacjentów korzystających z takiego partnerstwa. Dzięki temu przychody systemu wzrosłyby o dodatkowe 4-5 mld zł. Zdaniem P. Kulpy, większą korzyścią byłaby jednak alokacja środków oraz dyscyplinowanie konsumpcji usług.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

Testy wielogenowe pozwalają uniknąć niepotrzebnej chemioterapii

– Wiemy, że nawet do 85% pacjentek z wczesnym rakiem piersi w leczeniu uzupełniającym nie wymaga chemioterapii. Ale nie da się ich wytypować na podstawie stosowanych standardowo czynników kliniczno-patomorfologicznych. Taki test wielogenowy jak Oncotype DX pozwala nam wyłonić tę grupę – mówi onkolog, prof. Renata Duchnowska.

10 000 kroków dziennie? To mit!

Odkąd pamiętam, 10 000 kroków było złotym standardem chodzenia. To jest to, do czego powinniśmy dążyć każdego dnia, aby osiągnąć (rzekomo) optymalny poziom zdrowia. Stało się to domyślnym celem większości naszych monitorów kroków i (czasami nieosiągalną) linią mety naszych dni. I chociaż wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że 10 000 to idealna dzienna liczba do osiągnięcia, to skąd się ona w ogóle wzięła? Kto zdecydował, że jest to liczba, do której powinniśmy dążyć? A co ważniejsze, czy jest to mit, czy naprawdę potrzebujemy 10 000 kroków dziennie, aby osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie?

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.

Cukrzyca: technologia pozwala pacjentom zapomnieć o barierach

Przejście od leczenia cukrzycy typu pierwszego opartego na analizie danych historycznych i wielokrotnych wstrzyknięciach insuliny do zaawansowanych algorytmów automatycznego jej podawania na podstawie ciągłego monitorowania glukozy w czasie rzeczywistym jest spełnieniem marzeń o sztucznej trzustce. Pozwala chorym uniknąć powikłań cukrzycy i żyć pełnią życia.

Zdrowa tarczyca, czyli wszystko, co powinniśmy wiedzieć o goitrogenach

Z dr. n. med. Markiem Derkaczem, specjalistą chorób wewnętrznych, diabetologiem oraz endokrynologiem, wieloletnim pracownikiem Kliniki Endokrynologii, a wcześniej Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie rozmawia Antoni Król.

Soczewki dla astygmatyków – jak działają i jak je dopasować?

Astygmatyzm to jedna z najczęstszych wad wzroku, która może znacząco wpływać na jakość widzenia. Na szczęście nowoczesne rozwiązania optyczne, takie jak soczewki toryczne, pozwalają skutecznie korygować tę wadę. Jak działają soczewki dla astygmatyków i na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru? Oto wszystko, co warto wiedzieć na ten temat.

Onkologia – organizacja, dostępność, terapie

Jak usprawnić profilaktykę raka piersi, opiekę nad chorymi i dostęp do innowacyjnych terapii? – zastanawiali się eksperci 4 września br. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Jakie badania profilaktyczne są zalecane po 40. roku życia?

Po 40. roku życia wzrasta ryzyka wielu chorób przewlekłych. Badania profilaktyczne pozwalają wykryć wczesne symptomy chorób, które często rozwijają się bezobjawowo. Profilaktyka zdrowotna po 40. roku życia koncentruje się przede wszystkim na wykryciu chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, cukrzycy oraz innych problemów zdrowotnych związanych ze starzeniem się organizmu.

Aż 9,3 tys. medyków ze Wschodu ma pracę dzięki uproszczonemu trybowi

Już ponad 3 lata działają przepisy upraszczające uzyskiwanie PWZ, a 2 lata – ułatwiające jeszcze bardziej zdobywanie pracy medykom z Ukrainy. Dzięki nim zatrudnienie miało znaleźć ponad 9,3 tys. członków personelu służby zdrowia, głównie lekarzy. Ich praca ratuje szpitale powiatowe przed zamykaniem całych oddziałów. Ale od 1 lipca mają przestać obowiązywać duże ułatwienia dla medyków z Ukrainy.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

Astronomiczne rachunki za leczenie w USA

Co roku w USA ponad pół miliona rodzin ogłasza bankructwo z powodu horrendalnie wysokich rachunków za leczenie. Bo np. samo dostarczenie chorego do szpitala może kosztować nawet pół miliona dolarów! Prezentujemy absurdalnie wysokie rachunki, jakie dostają Amerykanie. I to mimo ustawy, która rok temu miała zlikwidować zjawisko szokująco wysokich faktur.

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.




bot