Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 46–50/2007
z 18 czerwca 2007 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Konferencja "Służby Zdrowia"

Europejskie wyzwania dla Polski

Halina Pilonis

Priorytety zdrowotne Unii Europejskiej i płynące z nich wyzwania dla Polski były tematem międzynarodowej konferencji zorganizowanej 22 maja 2007 r. przez "Służbę Zdrowia", ZP INFARMA oraz Ambasadę Niemiec w Warszawie.

Wiceminister zdrowia Niemiec Klaus Theo Schröder, mówiąc o niemieckiej ochronie zdrowia, przypomniał, że sektor ten ma rocznie 250 mld euro przychodów, czyli 11% PKB kraju, a pracuje w nim 10 proc. zatrudnionych. O randze branży świadczy i to, że zapewniając zdrowie społeczeństwu – stymuluje rozwój całej gospodarki. Wyzwaniem jest finansowanie ochrony zdrowia, toteż ze strajkami personelu medycznego borykają się różne kraje UE. Ograniczenia w finansowaniu dotykają szczególnie innowacyjnych technologii, choć ich wspieranie jest jednym z celów Strategii Lizbońskiej. Wdrażanie innowacyjności, w tym w farmakoterapii, musi być powiązane z miernikami efektywności – podkreślił. Zabezpieczenie społeczeństw UE w leki, z racji znaczenia dla zdrowotności, jest obszarem harmonizacji prawa, a np. zwalczanie chorób zakaźnych musi być dokonywane na poziomie globalnym.

- Innowacja, poprawa konkurencyjności, partnerstwo publiczno-prywatne – to hasła wypisane na sztandarach UE, mające m.in. na celu poprawę zdrowotności społeczeństw – przypominał Zdzisław Sabiłło, prezes ZP INFARMA. W Polsce nie są one jednak przez władze dostrzegane w sposób dostateczny.

Zdaniem wiceministra Bolesława Piechy, strategia zdrowotna realizowana przez Polskę jest wpisana w strategię UE. Ale w zderzeniu oczekiwań z realiami ekonomicznymi – niezbędny jest wybór priorytetów. Tym bardziej że np. umieralność okołoporodowa nie zależy tylko od medycyny naprawczej, ale także od polityki społecznej, w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji. Polska przechodzi dramatyczny okres zmian – po euforii i zachłyśnięciu się wolnością nastąpił czas zmęczenia transformacją, zarazem priorytetem są równowaga budżetowa i rozwój gospodarczy. Jak w tej sytuacji zdobyć środki, by zapewnić wszystkim równy dostęp do świadczeń – poprzez wzrost składki/parapodatku, czy raczej obciążenie budżetu, mimo że walczymy z jego deficytem? Droga leży gdzieś pośrodku – przekonywał B. Piecha. Szczególnie ważna jest zarazem transparentność w finansowaniu opieki zdrowotnej – na wszystkich szczeblach. Procesem permanentnym, nieuchronnym wobec starzenia się społeczeństw, jest reforma ochrony zdrowia. – Społeczeństwa UE współfinansują innowacyjny przemysł farmaceutyczny, m.in. poprzez ustanawianie okresów ochronnych dla leków innowacyjnych – nawiązywał do słów wiceministra zdrowia Niemiec B. Piecha.



W kreowaniu polityki w ochronie zdrowia pomocne są wskaźniki zdrowotne. Ich rolę w wyznaczaniu celów systemów ochrony zdrowia oraz monitorowaniu wyników działań podejmowanych w poszczególnych krajach UE przedstawił dr Jim Attridge z Imperial College w Londynie. Jego zdaniem, wskaźniki te powinny być podstawą analiz porównawczych między krajami, rzutować nie tylko na finansowanie krajowego systemu ochrony zdrowia czy narodowych programów zdrowotnych, muszą być również analizowane przed konstruowaniem budżetów i planów finansowych szpitali czy zakładów ambulatoryjnej opieki zdrowotnej.

Adam Kozierkiewicz z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ Collegium Medicum szczególną uwagę poświęcił wspólnotowemu programowi zdrowia publicznego, pracom nad dyrektywą ws. usług medycznych na rynku wewnętrznym przyjętą w ub.r. przez Parlament Europejski, a także orzeczeniom Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości związanym z zasadą swobodnego przepływu usług. Stwierdził, że art. 25.1 naszej ustawy o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych jest niezgodny z dyrektywą – z braku prawnej jasności pojęcia "wstępnej zgody" w lecznictwie szpitalnym, a także braku transparentności oraz zaskarżalności decyzji ograniczających przepływ ludzi i usług zdrowotnych.

O problemach z transparentnością polskiego systemu finansowania usług zdrowotnych mówił też prof. Jacek Ruszkowski z Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego. Jego zdaniem, wynikają one m.in. z tego, że Polacy nie mają świadomości związku między finansowaniem świadczeń a obciążeniami podatkowymi. Uświadomienie społeczeństwu tej zależności jest warunkiem przejrzystości finansowania systemu. Składka wnoszona do NFZ musi być dla ubezpieczonych przejrzysta. Powinien też zostać przygotowany koszyk świadczeń gwarantowanych.

Przejawem braku transparentności systemu jest również brak RUM. Wielu świadczeniodawcom nie zależy jednak na wprowadzeniu pełnej informatyzacji systemu ochrony zdrowia.

Problemem jest nadal przestrzeganie europejskiej dyrektywy w sprawie transparentności, zwłaszcza jeśli chodzi o kryteria ustanawiania cen i refundacji leków. Zdaniem prof. Ruszkowskiego, opracowane przez rząd poprawki do aktów prawnych regulujących te kwestie w Polsce nadal nie obejmują wszystkich przepisów dyrektywy.

O problemach z transparentnością w systemie ochrony zdrowia mówił też dyrektor generalny Biura Ministerstwa Zdrowia Piotr Kulpa. Jego zdaniem, polski pacjent nie czuje roli płatnika w systemie, bo monopolistyczny płatnik nie ma żadnego interesu w tym, aby ubezpieczony był zadowolony. NFZ przeznacza zaledwie 1% swojego budżetu na wydatki administracyjne, dlatego też system kontroli wydawanych przezeń środków jest iluzoryczny. W Europie prywatne kasy chorych wydają na ten cel 5% własnych budżetów. Piotr Kulpa zaprezentował autorski pomysł partnerstwa publiczno-prywatnego w zapewnieniu dodatkowych usług medycznych. 75% kosztów takiej usługi pokrywałby NFZ, 25% stanowiłby udział prywatny. Fundusz zwiększałby kontrakt świadczeniodawcy, który przyjmuje pacjentów korzystających z takiego partnerstwa. Dzięki temu przychody systemu wzrosłyby o dodatkowe 4-5 mld zł. Zdaniem P. Kulpy, większą korzyścią byłaby jednak alokacja środków oraz dyscyplinowanie konsumpcji usług.




Najpopularniejsze artykuły

Programy lekowe w chorobach z autoimmunizacji w praktyce klinicznej. Stan obecny i kierunki zmian – oglądaj na żywo

Tygrys maruder

Gdzie są powiatowe centra zdrowia? Co z lepszą dostępnością do lekarzy geriatrów? A z obietnicą, że pacjent dostanie zwrot kosztów z NFZ, jeśli nie zostanie przyjęty w poradni AOS w ciągu 60 dni? Posłowie PiS skrzętnie wykorzystali „100 dni rządu”, by zasypać Ministerstwo Zdrowia mniej lub bardziej absurdalnymi interpelacjami dotyczącymi stanu realizacji obietnic, złożonych w trakcie kampanii wyborczej. Niepomni, że ich ministrowie i prominentni posłowie w swoim czasie podkreślali, że na realizację obietnic (w zdrowiu na pewno) potrzeba kadencji lub dwóch.

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

VIII Kongres Patient Empowerment

Zdrowie jest najważniejsze, ale patrząc zarówno na indywidualne decyzje, jakie podejmują Polacy, jak i te zapadające na szczeblu rządowym, praktyka rozmija się z ideą – mówili uczestnicy kongresu Patient Empowerment (14–15 maja, Warszawa).

Leki przeciwpsychotyczne – ryzyko dla pacjentów z demencją

Obecne zastrzeżenia dotyczące leczenia behawioralnych i psychologicznych objawów demencji za pomocą leków przeciwpsychotycznych opierają się na dowodach zwiększonego ryzyka udaru mózgu i zgonu. Dowody dotyczące innych niekorzystnych skutków są mniej jednoznaczne lub bardziej ograniczone wśród osób z demencją. Pomimo obaw dotyczących bezpieczeństwa, leki przeciwpsychotyczne są nadal często przepisywane w celu leczenia behawioralnych i psychologicznych objawów demencji.

Worków z pieniędzmi nie będzie

Jeśli chodzi o nakłady, cały czas jesteśmy w ogonie krajów wysokorozwiniętych. Średnia dla OECD, jeśli chodzi o nakłady łączne, to 9 proc., w Polsce – ok. 6,5 proc. Jeśli chodzi o wydatki publiczne, w zasadzie nie przekraczamy 5 proc. – mówił podczas kongresu Patient Empowerment Jakub Szulc, były wiceminister zdrowia, w maju powołany przez minister Izabelę Leszczynę do zespołu, który ma pracować nad zmianami systemowymi.

Pacjent geriatryczny to lekoman czy ofiara?

Coraz częściej, w różnych mediach, możemy przeczytać, że seniorzy, czyli pacjenci geriatryczni, nadużywają leków. Podobno rekordzista przyjmował dziennie 40 różnych preparatów, zarówno tych zaordynowanych przez lekarzy, jak i dostępnych bez recepty. Cóż? Przecież seniorzy zazwyczaj cierpią na kilka schorzeń przewlekłych i dlatego zażywają wiele leków. Dość powszechna jest też opinia, że starsi ludzie są bardzo podatni na przekaz reklamowy i chętnie do swojego „lekospisu” wprowadzają suplementy i leki dostępne bez recepty. Ale czy za wielolekowością seniorów stoi tylko podporządkowywanie się kolejnym zaleceniom lekarskim i osobista chęć jak najdłuższego utrzymania się w dobrej formie?

Wypalenie zawodowe – młodsze rodzeństwo stresu

Wypalenie zawodowe to stan, który może dotknąć każdego z nas. Doświadczają go osoby wykonujące różne zawody, w tym pracownicy służby zdrowia – lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni. Czy przyczyną wypalenia zawodowego jest przeciążenie obowiązkami zawodowymi, bliski kontakt z cierpieniem i bólem? A może do wypalenia prowadzą nas cechy osobowości lub nieumiejętność radzenia sobie ze stresem? Odpowiedzi na te pytania udzieli Leszek Guga, psycholog specjalizujący się w tematyce zdrowia, opiece długoterminowej i długofalowych skutkach stresu.

Szczyt Zdrowie 2024

Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiło istotne wzmocnienie systemu ochrony zdrowia. Problemy płacowe praktycznie nie istnieją, ale nie udało się zwiększyć dostępności do świadczeń zdrowotnych. To główne wyzwanie, przed jakim stoi obecnie Ministerstwo Zdrowia – zgodzili się eksperci, biorący udział w konferencji Szczyt Zdrowie 2024, podczas którego próbowano znaleźć odpowiedź, czy Polskę stać na szeroki dostęp do nowoczesnej diagnostyki i leczenia na europejskim poziomie.

Poza matriksem systemu

Żyjemy coraz dłużej, ale niekoniecznie w dobrym zdrowiu. Aby każdy człowiek mógł cieszyć się dobrym zdrowiem, trzeba rzucić wyzwanie ortodoksjom i przekonaniom, którymi się obecnie kierujemy i spojrzeć na zdrowie znacznie szerzej.

Kształcenie na cenzurowanym

Czym zakończy się audyt Polskiej Komisji Akredytacyjnej w szkołach wyższych, które otworzyły w ostatnim roku kierunki lekarskie, nie mając pozytywnej oceny PKA, choć pod koniec maja powiało optymizmem, że zwycięży rozsądek i dobro pacjenta. Ministerstwo Nauki chce, by lekarzy mogły kształcić tylko uczelnie akademickie.

Pigułka dzień po, czyli w oczekiwaniu na zmianę

Już w pierwszych tygodniach urzędowania minister zdrowia Izabela Leszczyna ogłosiła program „Bezpieczna, świadoma ja”, czyli – pakiet rozwiązań dla kobiet, związanych przede wszystkim ze zdrowiem prokreacyjnym. Po kilku miesiącach można byłoby już zacząć stawiać pytania o stan realizacji… gdyby było o co pytać.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.




bot