Dlaczego warto organizować cykliczne debaty dotyczące e-zdrowia?
Artur Pruszko, dyrektor Forum e-Zdrowia: Aby cyfrowa transformacja w zdrowiu przyniosła efekt, potrzebuje zarówno sprawnych liderów zmiany, jak i partnerskiej debaty między przedstawicielami instytucji publicznych, podmiotów leczniczych, firm nowych technologii, a przede wszystkim pacjentów. Forum e-Zdrowia to stały, ważny element tego procesu. Liczymy na to, że obserwacje i wnioski z Forum zostaną uwzględnione przez decydentów z instytucji rządowych i samorządowych oraz szerokiego grona interesariuszy ekosystemu e-zdrowia.
Co udało się osiągnąć w dwóch poprzednich edycjach?
A.P.: Zbudowaliśmy szeroki konsensus, by wprowadzać w Polsce rozwiązania oparte na dobrych praktykach i uznanych międzynarodowych standardach, a najpierw gruntownie rozpoznać potrzeby poszczególnych interesariuszy. Konkretnym efektem jest to, że sprawdzone rozwiązania Integrating the Healthcare Enterprise (IHE – współorganizatora konferencji) zostały włączone do Projektu P1 (np. e-recepta). Mamy nadzieję, że będą też wykorzystane w regionalnych projektach e-zdrowia.
Co jest w tej chwili kluczową i najpilniejszą kwestią do wdrożenia w obszarze e-zdrowia w Polsce?
A.P.: W Polsce potrzeba rozwiązań, które w wielu krajach funkcjonują od lat zarówno w obszarze procesów opieki, jak i informacji o zdrowiu pacjentów. Nie można jednak nie widzieć nowych wyzwań i możliwości, jakie stwarza rozwój cyfrowego zdrowia (digital health): jesteśmy u progu masowego wykorzystania sztucznej inteligencji, spersonalizowanej terapii, ale też automatyzacji procesów opieki, nowego podejścia do wykorzystywania danych z zachowaniem pełnego poszanowania prywatności. Za mniej niż dekadę będziemy się pewnie zastanawiać, jak wcześniej mogliśmy obywać się bez cyfrowego zdrowia.
Jakie są główne korzyści z cyfrowej transformacji w obszarze zdrowia?
A.P.: Dzięki większej efektywności nowych technologii i ich użyteczności dla pacjentów, profesjonalistów medycznych oraz zarządzających ochroną zdrowia istotnie poprawia się dostępność do opieki i jej jakość. Cyfrowa transformacja pozwala też na większe zaangażowanie pacjentów w diagnostykę i leczenie. Konkretne przykłady korzystnych rozwiązań to m.in. możliwość uzyskania online wyników badań laboratoryjnych, telerehabilitacja kardiologiczna czy e-recepta. Cyfrowa transformacja w wielu miejscach na świecie pozwala też na kreowanie nowych modeli biznesowych w ochronie zdrowia, związanych na przykład z zarządzaniem ryzykiem zdrowotnym czy wirtualizacją i automatyzacją procesów opieki. W obszarze zdrowia jesteśmy u progu zmian, jakie zaszły już w innych branżach, jak media czy finanse. Ich motorem jest koncentracja na potrzebach odbiorcy oraz dostarczanie użytecznych i przyjaznych rozwiązań, a zatem główne korzyści z cyfrowej transformacji odniesie w pierwszej kolejności pacjent.