Liczba wnoszonych do sądów spraw o odszkodowania za błędy medyczne rośnie, a pacjenci coraz skutecznej domagają się coraz większych pieniędzy. Dlatego lekarzom potrzebna jest edukacja prawna.
Całkiem niedawno pacjentce jednego z warszawskich szpitali przyznano 5 mln zł. W 2012 r., tj. w pierwszym roku działalności, do wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych wpłynęło ok. 400 wniosków od poszkodowanych pacjentów, w ubiegłym roku było ich trzy razy więcej. W przypadku stwierdzenia przez komisję błędu, wysokość odszkodowania proponuje szpital, a pacjent lub jego spadkobiercy mogą ją przyjąć lub odrzucić. Kwoty te są znacznie mniejsze od tych, które można uzyskać w sądzie. Dlatego coraz więcej kancelarii prawnych specjalizuje się w dochodzeniu roszczeń wynikających z popełnianych przez lekarzy błędów medycznych.
Kancelarie prawne informują i edukują pacjentów, że poszkodowanym i ich rodzinom przysługują roszczenia odszkodowawcze, gdy pogorszenie zdrowia lub śmierć nastąpiły z winy szpitala lub lekarza. Przy czym wina ta nie musi być umyślna, wystarczy wykazać, że personel szpitala albo lekarz, prowadząc leczenie, nie przestrzegali należytej staranności. Odszkodowanie przysługuje też, gdy zabieg lub leczenie zostały podjęte bez wyraźnej i pisemnej zgody pacjenta albo wówczas, gdy przed udzieleniem tej zgody nie został on poinformowany o ryzyku zabiegu, możliwych skutkach i alternatywnych metodach leczenia. Zgodnie z aktualnym orzecznictwem Sądu Najwyższego, za niewystarczającą uznaje się zgodę, nie poprzedzoną informacją o możliwych powikłaniach – nawet tych, które występują stosunkowo rzadko.
Wzrost liczby procesów sądowych o tzw. błędy medyczne spowodowany jest większą świadomością pacjentów o przysługujących im prawach oraz o możliwościach dochodzenia swoich roszczeń. Coraz częściej w mediach można znaleźć artykuły mówiące o kolejnych przypadkach błędów medycznych, jak i wygranych procesach. Ostatnio obiegła je informacja o odszkodowaniu w wysokości pół miliona dolarów, które otrzymał pacjent nagrywający telefonem anestezjologa podczas kolonoskopii. Lekarka Tiffany Ingham ze stanu Wirginia, która obraziła uśpionego do zabiegu pacjenta została uznana za winną, a nagrania może teraz posłuchać w Internecie każdy.
Okazuje się więc, że pracownicy służby zdrowia powinni mieć niezbędną wiedzę z zakresu prawa dotyczącego błędów medycznych. Wiele firm organizuje szkolenia w tym zakresie przy udziale bardzo dobrych fachowców. Dla dysponujących małą ilością wolnego czasu, dostępne są także kursy w ramach e-learningu. Można z nich skorzystać w każdym miejscu i czasie za pośrednictwem Internetu.