Z 2095 przeprowadzonych w ubiegłym roku kontroli prawie 700 dotyczyło szpitali. Kontrolerzy NFZ znacznie rzadziej odwiedzali gabinety specjalistów – 361 razy i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej – 274 razy.
Z przeprowadzonych w 2015 r. ponad dwóch tysięcy kontroli 1024 były zaplanowane, a 1071 miało charakter doraźny. Te ostatnie najczęściej były efektem skarg i doniesień prasowych. Skutkiem przeprowadzonych kontroli był „przychód” NFZ w wysokości 136 mln zł.
Gotowi na kontrolę?
NFZ jest uprawniony do kontroli świadczeniodawców. Każdy dyrektor musi pamiętać, że wiele z nich realizowanych jest bez uprzedzenia. Zgodnie z przepisami, Fundusz zawiadamia świadczeniodawcę o planowanej kontroli najpóźniej w chwili rozpoczęcia czynności kontrolnych. De facto może to nastąpić w momencie wejścia kontrolujących na teren szpitala.
NFZ może skontrolować organizację i sposób udzielania świadczeń, ich dostępność, zgodność z wymaganiami określonymi w umowie, zasadność wyboru leków i wyrobów medycznych, przestrzeganie zasad wystawiania recept oraz prowadzenia dokumentacji medycznej. W praktyce oznacza to, że kontrolerzy mają prawo wglądu do dokumentacji medycznej pacjentów, umów o pracę, umów-zleceń i o współpracy pracowników, list obecności personelu itp.
Najczęściej popełniane błędy
Najczęstsze uchybienia dotyczą zgłoszeń personelu do Portalu Świadczeniodawcy, harmonogramów pracy, absencji lekarzy w godzinach pracy oraz prowadzenia w nieprawidłowy sposób dokumentacji medycznej. W zakresie nieprawidłowości prowadzenia dokumentacji częstymi błędami są brak numeracji poszczególnych stron w dokumencie, brak dat sporządzenia wpisów i danych osób ich dokonujących, np. numeru prawa wykonywania zawodu. Częstą nieprawidłowością jest też wsteczne uzupełnianie dokumentacji.
Warto dodać, że prawidłowo prowadzona dokumentacja pozwala nie tylko uniknąć kary nakładanej przez NFZ, ale jest też podstawą obrony lekarza w ewentualnym postępowaniu toczącym się przeciwko niemu.
Lepiej się nie mylić
Również nieprzestrzeganie błahych z pozoru wymagań, dotyczących tablic informacyjnych dla pacjentów, może być przedmiotem kontroli. W widocznym miejscu powinny znaleźć się informacje m.in. dotyczące sposobu zapisania się na listę oczekujących na świadczenie, trybu składania skarg i wniosków oraz praw pacjenta. Aby uniknąć kar, najlepiej błędów nie popełniać. Dlatego warto regularnie organizować w placówce szkolenia dotyczące zagadnień związanych z prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji medycznej oraz błędów medycznych, organizacyjnych, a także odpowiedzialności prawnej w związku z udzielaniem świadczeń. Szkolenia takie dostępne są nawet w Internecie w formie e-learningu.