Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 1–8/2020
z 23 stycznia 2020 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Miliard w środę, miliard w sobotę

Małgorzata Solecka

W 2020 roku przeznaczymy 107,5 mld zł ze środków publicznych na ochronę zdrowia. A może 112 mld zł, zobaczymy. Będzie to 5,03 proc. PKB albo może 5,30. W dyskusji na temat wydatków publicznych na zdrowie, jak się wydaje, dochodzimy do granic absurdu. Przynajmniej, jeśli chodzi o oficjalny przekaz



8 stycznia minister zdrowia Łukasz Szumowski przez ponad godzinę przedstawiał posłom Komisji Zdrowia plany i zamierzenia na całą kadencję. Mówił głównie o kontynuacji działań już rozpoczętych. I, co tu dużo kryć, więcej o sukcesach niż wyzwaniach. – Istotna jest kontynuacja obszarów, których już dotknęliśmy. W systemie ochrony zdrowia nawet w ciągu czterech lat nie da się wyeliminować bolączek systemu – tłumaczył.

Koronny przykład tego, co zdaniem ministra, jego współpracowników i szerzej – polityków Prawa i Sprawiedliwości – już udało się pomyślnie rozwiązać, to nakłady na ochronę zdrowia. – Uchwaliliśmy ustawę 6 proc. PKB i w połowie kadencji ją znowelizowaliśmy, przyspieszając wzrost – mówił, podkreślając że w ubiegłym roku na ochronę zdrowia ze środków publicznych przeznaczono „ponad sto miliardów złotych”. – W tym roku planujemy przeznaczyć ponad 107,5 mld zł. W ubiegłym miało być 4,9 proc. PKB, a przeznaczyliśmy 5,25 proc. PKB, czyli więcej niż obowiązująca nas ustawa – wskazywał.

Oczywiście, i 4,9 proc., i owe 5,25 proc., które (podobno) udało się osiągnąć, to odniesienie do PKB z 2017 roku. Polska, według wszelkiego prawdopodobieństwa, w 2019 roku – licząc zgodnie z międzynarodowymi standardami – osiągnęła 4,6–4,7 proc. PKB bieżącego. Ile dokładnie, będzie można policzyć, gdy opublikowane zostaną chociażby wstępne dane dotyczące wysokości PKB w całym 2019 roku; 4,7 proc. wydaje się jednak bardziej prawdopodobną wielkością. I od razu warto przypomnieć, że taki wskaźnik już w przeszłości notowaliśmy, gdy składka spływała szerzej, a koniunktura dopisywała (jak teraz).

O zmianę algorytmu wyliczania wskaźnika wydatków na zdrowie względem PKB chce zawalczyć Lewica. Do Sejmu na początku stycznia trafił projekt poselski przewidujący zwiększenie odsetka środków publicznych wydawanych na ochronę zdrowia do 7,2 proc. PKB w 2024 roku – i to realnego, opartego na prognozowanej wartości PKB na dany rok. Lewica nie zakłada jednak wzrostu składki. Chce sfinansowania wzrostu nakładów przez przeznaczenie na ochronę zdrowia wpływów z akcyzy tytoniowej i alkoholowej, podatku od cukru i innych niezdrowych produktów i rezygnację z „ekstrawaganckich” wydatków – takich jak choćby Centralny Port Komunikacyjny. To jednak nie wszystko. Posłowie Lewicy nie pozostawiają suchej nitki na rządzie, który chwali się zrównoważonym budżetem na 2020 rok. – W 2019 roku deficyt budżetu państwa wyniósł około 29 mld zł. Gdyby w tym roku rząd nie upierał się przy sztucznie zrównoważonym budżecie, owe pieniądze całkowicie by wystarczyły do sfinansowania naszego projektu – mówiła Marcelina Zawisza na posiedzeniu Komisji Zdrowia. Wiadomo, że przynajmniej pod postulatem nowego algorytmu wyliczania wskaźnika podpisze się Koalicja Obywatelska, niewykluczone zresztą, że posłowie KO poprą również zwiększenie nakładów. Na pewno zrobi to natomiast PSL-Kukiz’15.

Pomysł zwiększenia nakładów na zdrowie na pewno nie zyska uznania posłów Konfederacji. Podczas obrad komisji głos zabrał w tej sprawie Janusz Korwin-Mikke. Jego zdaniem więcej pieniędzy w państwowym systemie nie poprawi sytuacji pacjentów. Wręcz przeciwnie, byłoby lepiej, gdyby służby zdrowia nie było. – Dlaczego jest źle? Bo istnieje służba zdrowia. Dużo byśmy zyskali, całkowicie ją likwidując. Opieka zdrowotna powinna funkcjonować tak jak weterynaria, która jest jedyną dziedziną medycyny działającą bezbłędnie. Nie ma kolejek i leczenie jest tańsze – mówił, prezentując pogląd, który powtarza, odkąd jest w polityce. – W kapitalizmie było normalnie, ten kto miał pieniądze, to przeżywał, kto nie miał pieniędzy, ten nie przeżywał. To było uczciwie i sprawiedliwie. Natomiast tutaj kto ma znajomości, to sobie daje radę.

Co z posłami PiS? Wypowiedzi z posiedzenia Komisji Zdrowia nie pozostawiają wątpliwości. – Wszyscy chcemy, by było więcej pieniędzy na zdrowie. Dlatego budżet przekazał w końcówce roku niemal 2,7 mld zł. Wcześniej nie było takiego zwyczaju, by NFZ był zasilany dotacjami z budżetu państwa – mówił przewodniczący komisji Tomasz Latos. A wiceprzewodniczący komisji, Czesław Hoc, wprost zaatakował pomysł Lewicy. – 7,2 proc. PKB na zdrowie? A dlaczego nie 7,8 proc. albo 10? – ironizował. – Deficyt 28 miliardów złotych? A dlaczego nie 40 miliardów? To, co proponuje Lewica, to dziecinada – stwierdził.

Posłowie Lewicy nie poczuli się jednak przywołani do porządku. – Na posiedzeniu Komisji Zdrowia usłyszałam, że nie da się zmienić sposobu liczenia wydatków na ochronę zdrowia, bo nie da się oszacować PKB na rok 2020. Ministerstwo Zdrowia nie potrafi, a Ministerstwo Obrony Narodowej potrafi. Zgodnie z projektem budżetu rząd wydaje na wojsko 2,1 proc. PKB z roku bieżącego, czyli w tym roku z roku 2020. Tymczasem procent PKB na ochronę zdrowia wylicza się za rok 2018. Czyli uprawiają państwo kreatywną księgowość – podsumowała podczas debaty nad budżetem na 2020 rok Marcelina Zawisza. – Gdyby nie stosować tej kreatywnej księgowości, tylko liczyć wydatki na ochronę zdrowia tak, jak liczy się wydatki na wojsko, to musielibyście ogłosić, że na ochronę zdrowia w 2020 r. chcecie przeznaczyć 4,68 proc. PKB. Nie oszukujecie mnie, nie oszukujecie opozycji. Oszukujecie pacjentów ciężko chorych, umierających. Oszukujecie Polki i Polaków.

Nakłady na ochronę zdrowia rosną w kwotach bezwzględnych. Nie można zaprzeczyć, że ok. 104 mld zł, które NFZ i budżet państwa wydały na zdrowie w 2019 roku to więcej „w miliardach” niż pula wydatków z roku sprzed pięciu czy czterech lat. Jest to jednak, jak podkreślają zgodnie politycy opozycji i eksperci, niemal w 100 proc. zasługa rozpędzonej gospodarki i szybkiego wzrostu płac. Kwoty, jakie budżet państwa dokłada (poza środkami zarezerwowanymi na zadania ministra zdrowia) są – biorąc pod uwagę wolumen środków ogółem – wręcz symboliczne. Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński mógł się 31 grudnia 2019 roku cieszyć na Twitterze, że budżet państwa przekazał do NFZ rekordowe 2,6 mld zł, jednak równocześnie Ministerstwo Zdrowia musiało wyjaśniać, że w 2020 roku z państwowej kasy nie będzie już niemal 900 mln zł na program „Leki 75+” i NFZ będzie musiał zapłacić za to zadanie z własnych środków. Rekordowa dotacja zmalała tym samym do 1,7 mld zł.

– Na początku lat 90. Lotto reklamowało się sloganem „miliard w środę, miliard w sobotę”. Zwykli Kowalscy w klipie reklamowym zmieniali się w Carringtonów z „Dynastii”. I choć tak naprawdę było to „g…no w środę, g…no w sobotę”, człowieka jakoś cieszyła perspektywa zostania miliarderem. Gdy słyszę ministrów, mówiących o miliardach, przypominają się dawne czasy – skomentował ostatnie dyskusje na temat wydatków na ochronę zdrowia jeden z ekspertów.

Miliardów przybywa, nie rośnie natomiast – lub rośnie w ślimaczym tempie – udział wydatków na zdrowie w PKB. W dodatku pieniędzy jest więcej, ale problemy z dostępnością do świadczeń pozostają w dużym stopniu nierozwiązane, niektóre zaś narastają. To efekt, również, wysokiej inflacji w obrębie usług medycznych – koszty rosną niewspółmiernie szybko do przychodów, napędzane przede wszystkim, choć nie tylko, wzrostem płac. Rok 2020 może pod tym względem okazać się krytyczny.

Problem wysokości nakładów na zdrowie widzą też rezydenci, którzy w styczniu i lutym zamierzają usiąść do rozmów z Ministerstwem Zdrowia na temat stanu realizacji porozumienia, zawartego w lutym 2018 roku. Młodzi lekarze nie kryją rozgoryczenia, nawet – rozdrażnienia. Rozmawiając dwa lata temu z ministrem Łukaszem Szumowskim, nie mieli świadomości (nie mieli też takiej świadomości parlamentarzyści), jakie skutki dla finansowania ochrony zdrowia będzie mieć ustawowa reguła N-2, nakazująca odnoszenie wydatków z roku X do PKB sprzed dwóch lat. – Będziemy walczyć o urealnienie wskaźników – zapowiadają. Jednak wobec twardej retoryki resortu zdrowia, który – notabene – w ogóle nie odniósł się do raportu OECD „Health at a Glance”, według którego nakłady publiczne na zdrowie w 2018 roku w Polsce nie przekroczyły 4,5 proc. PKB, sukces tej walki jest co najmniej wątpliwy.




Lewica proponuje zmiany w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, tak by w 2024 r. na ochronę zdrowia przeznaczyć minimum 7,2 proc. PKB. Wzrost nakładów na ochronę zdrowia miałby nastąpić już w 2020 r. – do 5,9 proc. PKB; 6,3 proc. PKB w 2021 r.; 6,8 proc. PKB w 2022 r. i 7,1 proc. PKB w 2023 r.
W projekcie nowelizacji ustawy zapisano też algorytm urealniający PKB. PKB historyczne (sprzed dwóch lat) miałoby być pomnożone przez wskaźnik wzrostu PKB z roku następnego, a następnie – przez wskaźnik prognozowanego wzrostu PKB na rok, dla którego projektowany jest budżet państwa. Dla roku 2020 wzięto by, jako podstawę, PKB z 2018, i następnie pomnożono przez wskaźnik wzrostu PKB z 2019 (prognozowany w ustawie budżetowej) i kolejno – prognozowany wzrost na 2020 rok.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Testy wielogenowe pozwalają uniknąć niepotrzebnej chemioterapii

– Wiemy, że nawet do 85% pacjentek z wczesnym rakiem piersi w leczeniu uzupełniającym nie wymaga chemioterapii. Ale nie da się ich wytypować na podstawie stosowanych standardowo czynników kliniczno-patomorfologicznych. Taki test wielogenowy jak Oncotype DX pozwala nam wyłonić tę grupę – mówi onkolog, prof. Renata Duchnowska.

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.

10 000 kroków dziennie? To mit!

Odkąd pamiętam, 10 000 kroków było złotym standardem chodzenia. To jest to, do czego powinniśmy dążyć każdego dnia, aby osiągnąć (rzekomo) optymalny poziom zdrowia. Stało się to domyślnym celem większości naszych monitorów kroków i (czasami nieosiągalną) linią mety naszych dni. I chociaż wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że 10 000 to idealna dzienna liczba do osiągnięcia, to skąd się ona w ogóle wzięła? Kto zdecydował, że jest to liczba, do której powinniśmy dążyć? A co ważniejsze, czy jest to mit, czy naprawdę potrzebujemy 10 000 kroków dziennie, aby osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie?

Onkologia – organizacja, dostępność, terapie

Jak usprawnić profilaktykę raka piersi, opiekę nad chorymi i dostęp do innowacyjnych terapii? – zastanawiali się eksperci 4 września br. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Soczewki dla astygmatyków – jak działają i jak je dopasować?

Astygmatyzm to jedna z najczęstszych wad wzroku, która może znacząco wpływać na jakość widzenia. Na szczęście nowoczesne rozwiązania optyczne, takie jak soczewki toryczne, pozwalają skutecznie korygować tę wadę. Jak działają soczewki dla astygmatyków i na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru? Oto wszystko, co warto wiedzieć na ten temat.

Zdrowa tarczyca, czyli wszystko, co powinniśmy wiedzieć o goitrogenach

Z dr. n. med. Markiem Derkaczem, specjalistą chorób wewnętrznych, diabetologiem oraz endokrynologiem, wieloletnim pracownikiem Kliniki Endokrynologii, a wcześniej Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie rozmawia Antoni Król.

Cukrzyca: technologia pozwala pacjentom zapomnieć o barierach

Przejście od leczenia cukrzycy typu pierwszego opartego na analizie danych historycznych i wielokrotnych wstrzyknięciach insuliny do zaawansowanych algorytmów automatycznego jej podawania na podstawie ciągłego monitorowania glukozy w czasie rzeczywistym jest spełnieniem marzeń o sztucznej trzustce. Pozwala chorym uniknąć powikłań cukrzycy i żyć pełnią życia.

Jakie badania profilaktyczne są zalecane po 40. roku życia?

Po 40. roku życia wzrasta ryzyka wielu chorób przewlekłych. Badania profilaktyczne pozwalają wykryć wczesne symptomy chorób, które często rozwijają się bezobjawowo. Profilaktyka zdrowotna po 40. roku życia koncentruje się przede wszystkim na wykryciu chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, cukrzycy oraz innych problemów zdrowotnych związanych ze starzeniem się organizmu.

Aż 9,3 tys. medyków ze Wschodu ma pracę dzięki uproszczonemu trybowi

Już ponad 3 lata działają przepisy upraszczające uzyskiwanie PWZ, a 2 lata – ułatwiające jeszcze bardziej zdobywanie pracy medykom z Ukrainy. Dzięki nim zatrudnienie miało znaleźć ponad 9,3 tys. członków personelu służby zdrowia, głównie lekarzy. Ich praca ratuje szpitale powiatowe przed zamykaniem całych oddziałów. Ale od 1 lipca mają przestać obowiązywać duże ułatwienia dla medyków z Ukrainy.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

Dobra polisa na życie — na co zwrócić uwagę?

Ubezpieczenie na życie to zabezpieczenie finansowe w trudnych chwilach. Zapewnia wsparcie w przypadku nieszczęśliwego wypadku lub śmierci ubezpieczonego. Aby polisa dobrze spełniała swoją funkcję i gwarantowała pomoc, niezbędne jest gruntowne sprawdzenie jej warunków. Jeśli chcesz wiedzieć, na czym dokładnie powinieneś się skupić — przeczytaj ten tekst!

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.




bot