Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 34–42/2016
z 5 maja 2016 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Nowy sposób na postęp

Marzena Pytlarz

Skutecznym narzędziem wspomagającym rozwój polskiej medycyny może okazać się partnerstwo innowacyjne – nowy tryb udzielania zamówień publicznych wprowadzony do naszego porządku prawnego kwietniową nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych.

Polska medycyna od lat odnosi sukcesy, o których słyszy cały świat. Specjaliści z różnych dziedzin pokazują, że innowacyjne operacje czy terapie są możliwe mimo trudnej sytuacji finansowej w ochronie zdrowia. Warto choćby wspomnieć o wrocławskich uczonych z Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego, którzy poradzili sobie z całkowicie przerwanym rdzeniem kręgowym. Dzięki innowacyjnej operacji wszczepienia fragmentów nerwów oraz komórki tzw. gleju węchowego z mózgu pacjenta, neurochirurdzy pomogli pacjentowi odzyskać istotny stopień sprawności. Inne przykłady to udana prekursorska operacja przeszczepu zastawki serca u pięcioletniej dziewczynki czy pionierskie zabiegi wszczepiania nowej generacji implantów słuchowych. Nie można także zapomnieć o polskiej szkole chirurgicznej, która odnosi spektakularne sukcesy w zakresie przeszczepów.

Nie ma wątpliwości, że rozwój nowych technik leczenia jest zależny od dostępności nowoczesnych technologii zarówno w obrębie urządzeń wspierających pracę lekarzy (tory wizyjne, mikroskopy, roboty operacyjne), jak i udoskonalania klasycznego instrumentarium używanego w szpitalu, co ułatwia pracę dzięki bardziej ergonomicznym kształtom, matowym powierzchniom rozpraszającym światło czy zastosowaniu bardziej trwałych materiałów. Wiele z tych nowinek znalazło już swoje miejsce w codziennej praktyce lekarzy. Medycyna jednak wciąż potrzebuje nowości, ciągłych badań i rozwoju, co z kolei stymuluje konieczność pogłębiania wiedzy przez każdy z podmiotów będących aktywnymi uczestnikami rynku medycznego. Tylko bowiem stworzenie odpowiednich warunków lekarzom i naukowcom może pomóc w prowadzeniu badań naukowych, a tym samym zwiększy liczbę wprowadzanych nowatorskich sposobów leczenia. Obecnie narzędziem wspomagającym rozwój medycyny może okazać się partnerstwo innowacyjne – nowy tryb udzielania zamówień publicznych wprowadzony do polskiego porządku prawnego kwietniową nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych. Partnerstwo innowacyjne to tryb opracowany z myślą o takich zamawiających, którzy poszukują innowacyjnych rozwiązań, i są przekonani, że oferowane przez rynek produkty i usługi nie są w stanie zaspokoić ich potrzeb. Istotą partnerstwa innowacyjnego jest jednak nie tylko opracowanie innowacyjnego produktu, usługi czy roboty budowlanej, ale również stała współpraca zmierzająca do osiągnięcia wspólnego celu.


Pojęcie innowacji

Ustawa Prawo zamówień publicznych nie wprowadza osobnej definicji instytucji partnerstwa innowacyjnego, jednak zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 22 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych (dalej: dyrektywa klasyczna) przyjmuje się, że „innowacje” oznaczają wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym między innymi procesów produkcji, budowy lub konstrukcji nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w działalności przedsiębiorczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych. Powyższa definicja wskazuje, że partnerstwo innowacyjne może być zastosowane wyłącznie w celu opracowania „nowego” lub „znacznie udoskonalonego” produktu, usługi lub roboty budowlanej. Brak zatem podstaw do jej zastosowania w przypadku rozwiązań, które już istnieją na rynku medycznym. Mając to na uwadze, należy pamiętać, że skorzystanie z partnerstwa innowacyjnego powinno być poprzedzone gruntowną analizą rynku, której celem jest stwierdzenie, czy dostępne na rynku rozwiązania będą w stanie odpowiedzieć na potrzeby szpitala, czy też istnieje potrzeba stworzenia zupełnie nowego rozwiązania. Ta analiza powinna służyć m.in. temu, aby szpitale nie wszczynały bez potrzeby czasochłonnej procedury, jeśli odpowiednie rozwiązanie już istnieje na rynku lub istnieją przesłanki, aby przyjąć, że w niedługim czasie takie rozwiązanie powstanie. Podkreślenia wymaga także fakt, że ocena rynku dokonywana jest w określonym momencie i w tym momencie jest ważna. Oznacza to, że jeżeli po wszczęciu trybu partnerstwa innowacyjnego pojawi się na rynku rozwiązanie odpowiadające potrzebom placówki medycznej, nie musi ona unieważniać postępowania.


Procedura

Partnerstwo innowacyjne nie jest typową procedurą udzielania zamówień publicznych, gdyż jej celem nie jest jedynie nabycie określonych aktywów przez placówkę medyczną, lecz również rozpoczęcie procesu zmierzającego do stworzenia określonych innowacyjnych zamierzeń. Można zatem wyróżnić trzy oddzielne etapy partnerstwa innowacyjnego obejmujące:

1. przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie partnerstwa innowacyjnego przez placówkę medyczną,

2. etap innowacji, kiedy to podmiot prywatny prowadzi prace i badania mające na celu realizację postulatów innowacyjnych zawartych w dokumentacji przygotowanej przez szpital,

3. składanie zamówień na rezultaty prac etapu innowacji.

W ramach partnerstwa innowacyjnego szpitale muszą określić cele pośrednie, których spełnienia oczekują od partnerów. Nie ma wątpliwości, że osiągnięcie celów pośrednich postawionych przed wykonawcami będzie stanowiło impuls do ich efektywniejszych i wydajniejszych działań w ramach partnerstwa innowacyjnego. Realizacja poszczególnych celów pośrednich, zmierzających na przykład do komercjalizacji wyników prowadzonych badań, może być premiowana wypłatą przez szpital wynagrodzenia w wysokości wcześniej ustalonej przez strony. To właśnie wyodrębnienie z całego procesu możliwości osiągania założonych na wstępie celów pośrednich jest elementem odróżniającym partnerstwo innowacyjne od klasycznej procedury udzielenia zamówienia publicznego.

W sytuacji kiedy placówka medyczna nie będzie zadowolona z wyników prowadzonych prac, może na każdym etapie podjąć decyzję o zakończeniu współpracy z partnerami lub zmniejszyć ich liczbę.

Od strony czysto proceduralnej, postępowanie oparte na partnerstwie innowacyjnym znajduje odzwierciedlenie w przepisach, mających zastosowanie przy procedurze konkurencyjnej z negocjacjami. Postępowanie jest wszczynane publikacją ogłoszenia o zamówieniu, w którym szpital określa zapotrzebowanie na innowacyjny produkt, usługę lub robotę budowlaną, które nie może zostać zaspokojone przez zakup produktów, usług lub robót budowlanych już dostępnych na rynku oraz definiuje minimalne wymogi, jakie muszą spełniać wszystkie oferty. Istotne jest, żeby przedstawione informacje były wystarczająco precyzyjne – po to, by umożliwić potencjalnym wykonawcom ustalenie charakteru oraz zakresu wymaganego rozwiązania, oraz podjęcie decyzji co do złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ponadto, konstruując dokumentację przetargową, szpital określa:

1. informacje o etapach partnerstwa innowacyjnego, celach, jakie są do osiągnięcia po każdym z nich oraz celach pośrednich,

2. zasady, na jakich dokonuje się wyboru partnera (lub partnerów),

3. informacje o tym, czy partnerstwo może być ustanowione z więcej niż jednym wykonawcą, a jeśli tak, to jakie są warunki zakończenia partnerstwa lub zmniejszenia liczby partnerów,

4. informacje o wypłacie wynagrodzenia w ratach,

5. rozwiązania mające zastosowanie do praw własności intelektualnej.

Minimalny termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu innowacyjnym wynosi 30 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu. Oczywiście jest to termin instruktażowy i szpitale mogą ustalić dłuższy termin na składanie wniosków. W partnerstwie innowacyjnym minimalna liczba potencjalnych wykonawców zaproszona do następnego etapu wynosi 3. Istotne jest, aby w każdym przypadku liczba zaproszonych wykonawców była wystarczająca do zapewnienia prawdziwej konkurencji. W przypadku, gdy liczba wykonawców spełniających kryteria kwalifikacji oraz posiadających wymagane minimalne poziomy zdolności jest mniejsza niż 3, szpital może zaprosić wykonawców posiadających wymagany potencjał. Analogicznie do procedury konkurencyjnej z negocjacjami, negocjacje w ramach partnerstwa innowacyjnego mogą dotyczyć wszystkich cech danego zamówienia.

W tym miejscu należy podkreślić, że wybór najkorzystniejszej oferty będzie dokonywany wyłącznie na podstawie kryterium najlepszej relacji jakości do ceny. Kryteria oceny ofert – z uwagi na fakt, że celem partnerstwa jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych, niedostępnych na rynku – powinny w zasadzie koncentrować się przede wszystkim na fazie badań i rozwoju, bo to jest w stanie na tym etapie postępowania określić zamawiający. Mogą one dotyczyć np. jakości proponowanych projektów i ich wykonalności. W odniesieniu do kolejnej fazy – etapu wyboru dostawcy – odpowiednie warunki powinny zostać określone raczej w umowie partnerstwa i powinny się skupiać nie tyle na kryteriach wyboru, bo tu już nie ma procedury wyboru, co na warunkach, które należy spełnić, aby uzyskać zlecenie dostawy innowacyjnego rozwiązania wypracowanego w trakcie partnerstwa.

Ciekawym rozwiązaniem przewidzianym dla tej procedury jest możliwość zawarcia umowy partnerstwa innowacyjnego z jednym partnerem lub z kilkoma partnerami prowadzącymi odrębne działania badawczo-rozwojowe. W przypadku ustanowienia partnerstwa z kilkoma partnerami zamawiający nie ujawnia pozostałym partnerom rozwiązań proponowanych ani innych informacji poufnych udzielanych przez jednego z partnerów w ramach partnerstwa, bez jego wyraźnej zgody wyrażonej w odniesieniu do planowanego przekazania określonych informacji. Na koniec warto zaznaczyć, że partnerstwo innowacyjne, ze względu na możliwość prowadzenia przez strony dość elastycznej współpracy, wyłamuje się z kanonu sztywnych procedur udzielania zamówień klasycznych, a tym samym będzie narażone na potencjalne możliwości ograniczenia konkurencji. Dlatego w trakcie całej procedury placówki medyczne są zobowiązane do równego traktowania wszystkich wykonawców. Ponadto, szpital nie może udzielać informacji innym oferentom w sposób dyskryminujący, który może zapewnić niektórym uczestniczącym w negocjacjach oferentom przewagę nad innymi. Wszelkie informacje przekazywane zamawiającemu przez wykonawców w toku prowadzonych negocjacji są bezwzględnie poufne i nie mogą być ujawnione, z wyjątkiem sytuacji, gdy szpital otrzyma wyraźną zgodę danego wykonawcy.


Oczekiwania

Obserwacja trendów na rynku medycznym to dziś konieczność dla placówek, które chcą sprostać rosnącym oczekiwaniom pacjentów w zakresie jakości udzielanych świadczeń medycznych. Każda nowinka z dziedziny aparatury medycznej czy narzędzi operacyjnych, nie jest jednak tania.

Zdaniem większości placówek publicznych, największą przeszkodą w zaopatrywaniu szpitali w nowoczesne narzędzia i technologie jest także – obok wspomnianych problemów finansowych – konieczność dostosowania się do wymogów ustawy Prawo zamówień publicznych. Wydaje się jednak, że dzięki kwietniowej nowelizacji, która wprowadza partnerstwo innowacyjne do polskiego porządku prawnego, także publiczne szpitale mają szansę na pozyskiwanie dla siebie innowacyjnych rozwiązań.

Zamówienia publiczne stanowią około 19 proc. europejskiego PKB i oferują szpitalom ogromny rynek dla innowacyjnych produktów i usług. Wiele krajów UE z powodzeniem uczestniczyło w pionierskich programach skierowanych do partnerów z sektora publicznego, ukierunkowanych na rozpowszechnianie najlepszych praktyk w zakresie nowego podejścia do zamówień na innowacyjne produkty i usługi. Powstaje jednak pytanie, czy zaproponowane rozwiązania dotyczące partnerstwa innowacyjnego usprawnią funkcjonowanie publicznych placówek medycznych, istnieje bowiem wiele regulacji prawnych, które nie były i nie są wykorzystywane zbyt często.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Testy wielogenowe pozwalają uniknąć niepotrzebnej chemioterapii

– Wiemy, że nawet do 85% pacjentek z wczesnym rakiem piersi w leczeniu uzupełniającym nie wymaga chemioterapii. Ale nie da się ich wytypować na podstawie stosowanych standardowo czynników kliniczno-patomorfologicznych. Taki test wielogenowy jak Oncotype DX pozwala nam wyłonić tę grupę – mówi onkolog, prof. Renata Duchnowska.

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.

10 000 kroków dziennie? To mit!

Odkąd pamiętam, 10 000 kroków było złotym standardem chodzenia. To jest to, do czego powinniśmy dążyć każdego dnia, aby osiągnąć (rzekomo) optymalny poziom zdrowia. Stało się to domyślnym celem większości naszych monitorów kroków i (czasami nieosiągalną) linią mety naszych dni. I chociaż wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że 10 000 to idealna dzienna liczba do osiągnięcia, to skąd się ona w ogóle wzięła? Kto zdecydował, że jest to liczba, do której powinniśmy dążyć? A co ważniejsze, czy jest to mit, czy naprawdę potrzebujemy 10 000 kroków dziennie, aby osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie?

Onkologia – organizacja, dostępność, terapie

Jak usprawnić profilaktykę raka piersi, opiekę nad chorymi i dostęp do innowacyjnych terapii? – zastanawiali się eksperci 4 września br. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Soczewki dla astygmatyków – jak działają i jak je dopasować?

Astygmatyzm to jedna z najczęstszych wad wzroku, która może znacząco wpływać na jakość widzenia. Na szczęście nowoczesne rozwiązania optyczne, takie jak soczewki toryczne, pozwalają skutecznie korygować tę wadę. Jak działają soczewki dla astygmatyków i na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru? Oto wszystko, co warto wiedzieć na ten temat.

Zdrowa tarczyca, czyli wszystko, co powinniśmy wiedzieć o goitrogenach

Z dr. n. med. Markiem Derkaczem, specjalistą chorób wewnętrznych, diabetologiem oraz endokrynologiem, wieloletnim pracownikiem Kliniki Endokrynologii, a wcześniej Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie rozmawia Antoni Król.

Cukrzyca: technologia pozwala pacjentom zapomnieć o barierach

Przejście od leczenia cukrzycy typu pierwszego opartego na analizie danych historycznych i wielokrotnych wstrzyknięciach insuliny do zaawansowanych algorytmów automatycznego jej podawania na podstawie ciągłego monitorowania glukozy w czasie rzeczywistym jest spełnieniem marzeń o sztucznej trzustce. Pozwala chorym uniknąć powikłań cukrzycy i żyć pełnią życia.

Jakie badania profilaktyczne są zalecane po 40. roku życia?

Po 40. roku życia wzrasta ryzyka wielu chorób przewlekłych. Badania profilaktyczne pozwalają wykryć wczesne symptomy chorób, które często rozwijają się bezobjawowo. Profilaktyka zdrowotna po 40. roku życia koncentruje się przede wszystkim na wykryciu chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, cukrzycy oraz innych problemów zdrowotnych związanych ze starzeniem się organizmu.

Aż 9,3 tys. medyków ze Wschodu ma pracę dzięki uproszczonemu trybowi

Już ponad 3 lata działają przepisy upraszczające uzyskiwanie PWZ, a 2 lata – ułatwiające jeszcze bardziej zdobywanie pracy medykom z Ukrainy. Dzięki nim zatrudnienie miało znaleźć ponad 9,3 tys. członków personelu służby zdrowia, głównie lekarzy. Ich praca ratuje szpitale powiatowe przed zamykaniem całych oddziałów. Ale od 1 lipca mają przestać obowiązywać duże ułatwienia dla medyków z Ukrainy.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

Dobra polisa na życie — na co zwrócić uwagę?

Ubezpieczenie na życie to zabezpieczenie finansowe w trudnych chwilach. Zapewnia wsparcie w przypadku nieszczęśliwego wypadku lub śmierci ubezpieczonego. Aby polisa dobrze spełniała swoją funkcję i gwarantowała pomoc, niezbędne jest gruntowne sprawdzenie jej warunków. Jeśli chcesz wiedzieć, na czym dokładnie powinieneś się skupić — przeczytaj ten tekst!

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.




bot