SZ nr 1–8/2020
z 23 stycznia 2020 r.
Plusy dodatnie i plusy ujemne
Krzysztof Boczek
Plusy i minusy zmian w opiece medycznej w czasie 4 lat rządów PiS oraz zalecenia na najbliższą przyszłość – o to zapytaliśmy przedstawicieli lekarzy młodych, rodzinnych, dyrektorów szpitali i pielęgniarek.
Dr Jarosław Biliński, wiceprezes Okręgowej Izby Lekarskiej
w Warszawie, Warszawski Uniwersytet Medyczny
PLUSY
- rozpoczęcie procesu informatyzacji ochrony zdrowia,
- rozpoczęcie procesu naprawy psychiatrii,
- próba wdrażania opieki koordynowanej. Mimo iż ww. sfery nadal kuleją, a zaistniałe zmiany są na razie dla pacjentów nieodczuwalne, to doceniam myśl reformatorską i podjęcie działań w tym kontekście. MINUSY
– największy minus – spadek nakładów na ochronę zdrowia,w odniesieniu do aktualnego PKB – w ub.r. spadły one do 4,42 proc. PKB. Dla mnie osobiście to najboleśniejsze. Po długich protestach, nieprzespanych nocach, zszarganych nerwach, zaangażowaniu wielu osób i – jak się wydawało– efektywnych negocjacjach z rządem, strona społeczna została znokautowana ciosem poniżej pasa. Księgowym oszustwem – liczeniem nakładów na ochronę zdrowia opartym na wartości PKB sprzed 2 lat. Nie wybaczymy tego. Ten ruch stawia nas na końcu UE. A wszystko przykryte jest grubą pierzyną propagandy, że wzrost o 30 mld zł. To dyskredytuje działania rządu i Ministerstwa Zdrowia w trwającej jeszcze kadencji. Dalsze minusy to efekty ww.:
- brak leków w aptekach,
- długi szpitali znacznie się zwiększyły,
- upadanie oddziałów i zbliżający się upadek szpitali,
- pacjent osamotniony w systemie.TRZY ZALECENIA DLA NOWEGO RZĄDU NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ• Natychmiastowe przyjęcie ustawy gwarantującej najpóźniej w 2022 r. wzrost nakładów na ochronę zdrowia do 6,8 proc. PKB w odniesieniu do roku bieżącego.
• Zapisanie w „Konstytucji dla Zdrowia”, iż w ciągu 5 najbliższych lat osiągniemy poziom krajów UE lub zalecany przez WHO, dla wskaźników w najważniejszych sferach medycyny i profilaktyki, m.in. wyleczalności nowotworów, długości życia, próchnicy u dzieci itd. To wystarczy, by usprawnić m.in. onkologię, opiekę długoterminową, geriatrię, pediatrię, profilaktykę itp.
• Urealnienie wyceny procedur medycznych, co pozwoli zarządzającym szpitalami i placówkami ochrony zdrowia na rozwijanie infrastruktury i inwestycje w kadry.
Ogólna OCENA działań rządów PiS w opiece medycznej: 2-
– warunkowa promocja do następnej klasy, ale przy oblaniu poprawki – relegacja z klasy.
Prof. Jarosław Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali
PLUSY
- próba uporządkowania systemu szpitalnictwa polegająca na wyodrębnieniu placówek spełniających kryteria wejścia do sieci – to krok w dobrym kierunku, który włączył do sieci także 7 szpitali prywatnych,
stworzenie poradni przyszpitalnych, internistycznych,
- w systemie jednego płatnika płacenie ryczałtowe w ramach sieci pozwala dyrektorowi na bardziej racjonalne gospodarowanie zasobami, np. poprzez przesunięcia oddziałowe – wcześniej musiał uzyskiwać na to zgodę NFZ, a teraz może o tym samodzielnie decydować,
- przewidywalność przychodów szpitali daje możliwość planowania, przewidywania i zdobywania kredytów,
wzrost nakładów, choć nie nadążają one za wzrostem kosztów i apetytów,
- udało się wprowadzić pierwsze projekty medycyny koordynowanej w niektórych chorobach,
- postęp w informatyzacji – mamy e-recepty i e-zwolnienia,
- lepsza komunikatywność ze strony agend rządowych: Ministerstwa Zdrowia i kluczowych instytucji, np. NFZ, CSIOZ. MINUSY
- brak konsekwencji we wdrażaniu sieci szpitali – brak określenia referencyjności, kto na jakim poziomie, co powinien wykonywać i brak mechanizmów, które by promowały współpracę między szpitalami sieciowymi i tymi poza siecią,
- negocjacje z poszczególnymi grupami zawodów medycznych poza pracodawcami i zawieranie porozumień dwustronnych z tymi grupami – to podwyższa koszty pochodne i generuje trudności finansowe szpitali,
- brak wystarczających zachęt w sieci do skracania kolejek do lekarzy – udało się to tylko w niektórych dziedzinach, np. w operacjach zaćmy,
- zbyta mała aktywność na polu tłumaczenia społeczeństwu, że nie każdy problem wymaga opieki specjalisty,
brak zachęt do tworzenia oddziałów wieloprofilowych w szpitalach,
wycinkowe traktowanie medycyny koordynowanej.TRZY ZALECENIA DLA NOWEGO RZĄDU NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ• Zaprzestanie negocjacji z poszczególnymi grupami zawodowymi i skupienie się na Radzie Dialogu Społecznego albo stworzenie specjalnej rady ds. zdrowia.
• Przejęcie ciężaru informatyzacji systemu ochrony zdrowia, aby to po stronie agend rządowych leżało zapewnienie całego systemu informatycznego, do którego świadczeniodawcy podpinaliby się online.
• Zapewnienie realnych wzrostów nakładów w odniesieniu do prognozowanego PKB, a nie tego sprzed 1,5 roku.
Ogólna OCENA działań rządów PiS w opiece medycznej: 3+
Zofia Małas, prezes Naczelnej Rady
Pielęgniarek i Położnych
PLUSY
- przybywa młodych pielęgniarek i położnych – w ciągu 4 lat 20 tys., a tylko w tym roku prawdopodobnie 5,5 tys.,
- wzrasta liczba uczelni kształcących pielęgniarki i położne – 4 lata temu było 76, a teraz 102,
- zdecydowanie mniej pielęgniarek wyjeżdża do pracy za granicę, a niektóre chcą nawet wrócić do kraju,
- obecnie 100 proc. absolwentów pielęgniarstwa wykonuje swój zawód, uzyskując prawo wykonywania zawodu, a 4 lata temu ledwo 68 proc. występowało o to prawo,
- zarabiamy lepiej o 100 proc. – pakiet podwyżek 4 × 400 zł wszedł w życie; to tzw. pakiet ministra Zembali, jednak kontynuowany przez ministra Szumowskiego,
- pielęgniarki uzyskały prawo do wypisywania recept – to zapewnił poprzedni rząd, ale weszło w życie za rządów PiS,
- to pierwsze wybory od lat, przed którymi nie było ogólnokrajowego strajku pielęgniarek – zawsze takowy był,
nawiązaliśmy dialog z Ministerstwem Zdrowia, choć było bardzo trudno. MINUSY
-nie udało się jeszcze zakryć luki pokoleniowej – średnia wieku pielęgniarek nadal wzrasta. Bo zamiast 9 tys. (tyle rocznie odchodzi) mamy jedynie 5,5 tys. nowych i młodych,
- nie zwiększyliśmy liczby pielęgniarek – obecnie jest 5,16/ 1000 osób, a 4 lata temu było 5,4,
minimalne normy zatrudnienia nie są przestrzegane przez pracodawców,
- za wolno rosną nakłady na ochronę zdrowia i nadal są one za małe,
- nie udało się skrócić kolejek do lekarzy.TRZY ZALECENIA DLA NOWEGO RZĄDU NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ• Zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia.
• Wzmocnienie działań w kierunku promocji i profilaktyki zdrowotnej.
• Skuteczne realizowanie polityki państwa dla rozwoju polskiego pielęgniarstwa i położnictwa.
Ogólna OCENA działań rządów PiS w opiece zdrowotnej: 4
Wojciech Pacholicki, lekarz POZ, wiceprezes Porozumienia
Zielonogórskiego
PLUSY
- choć to ciągle za mało, to jednak zwiększono liczbę miejsc na wydziałach lekarskich – dostrzeżono problem,
ustawa o POZ – ma sporo wad, ale sam fakt, że powstała, a POZ znalazł się w orbicie decydentów to pozytywna zmiana,
- pierwszy raz zaczęto mówić o jakości w ochronie zdrowia w zakresie zarządzania i procedur medycznych – to się przekłada na bezpieczeństwo pacjentów; dotychczas było to traktowane po macoszemu,
- e-zdrowie – informatyzacja opieki medycznej, zaczynając od e-zwolnień, wdrażanie e-recepty – to ułatwia pracę lekarzom. System do dostrojenia, ale wygląda obiecująco. Prowadzone są prace nad teleporadą czy konsultacją telefoniczną – te rozwiązania także ułatwią nam życie. MINUSY
- sieć szpitali – największa porażka. Miało być świetnie, ale zabrakło determinacji, by zrobić to porządnie,
- przesunięcie nocnej i świątecznej opieki lekarskiej w pobliże SOR-ów; dopóki były one rozdzielone to działały lepiej; od początku mówiliśmy, by tego nie robić; widzę, ile teraz pacjenci muszą się tam naczekać,
- nielegalny wywóz leków za granicę i katastrofa z ich dostępnością w kraju,
- biurokracja – kiedyś liczyliśmy i wyszło nam wówczas, że w POZ-ach wystawiamy ponad 120 różnych zaświadczeń; miało ich ubyć, a przybyło; pojawiły się takie, że nie wiadomo, jak je wypisywać; kreuje to wiele wątpliwości i konfliktów,
-koronerzy – nadal brak ustawy o stwierdzaniu zgonów, a jej stworzenie wydawałoby się rzeczą teoretycznie prostą.TRZY ZALECENIA DLA NOWEGO RZĄDU NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ• Odejście od układu szpitalocentrycznego na rzecz lecznictwa opartego na POZ i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.
• Dokończenie informacyzacji opieki zdrowotnej i rozwinięcie telemedycyny.
• Wprowadzenie kompleksowej opieki senioralnej – powinien być jeden zespół, w skład którego wchodzą osoby z: medycyny, rehabilitacji i pracownik socjalny. Mamy coraz więcej osób w wieku podeszłym, więc potrzebne są rozwiązania systemowe.
Ogólna OCENA działań rządów PiS w opiece zdrowotnej: 3+
Najpopularniejsze artykuły
10 000 kroków dziennie? To mit!
Odkąd pamiętam, 10 000 kroków było złotym standardem chodzenia. To jest to, do czego powinniśmy dążyć każdego dnia, aby osiągnąć (rzekomo) optymalny poziom zdrowia. Stało się to domyślnym celem większości naszych monitorów kroków i (czasami nieosiągalną) linią mety naszych dni. I chociaż wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że 10 000 to idealna dzienna liczba do osiągnięcia, to skąd się ona w ogóle wzięła? Kto zdecydował, że jest to liczba, do której powinniśmy dążyć? A co ważniejsze, czy jest to mit, czy naprawdę potrzebujemy 10 000 kroków dziennie, aby osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie?