Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 67–76/2016
z 1 września 2016 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Przemysł farmaceutyczny w „planie Morawieckiego”

Halina Pilonis

Zakładana w „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” (SOR)
reindustrializacja dotyczy również przemysłu farmaceutycznego. Sprawdzamy,
które instrumenty realizacji celów „planu Morawieckiego” mogą być korzystne dla tej branży


Na ponad 200 stronach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) nakreślono, co należy zrobić, aby Polakom żyło się lepiej. Już za 14 lat przeciętny dochód polskiej rodziny ma być taki sam jak w UE. Obecnie to niecałe 70 proc. średniej unijnej. Nasz przemysł nie będzie konkurował w Europie tanią siłą roboczą, ale innowacjami. Będziemy produkować elektryczne samochody i autobusy, a w Dolinie Lotniczej drony. Nasze stocznie będą budować wielkie promy pasażerskie. Powstanie też pierwszy reaktor atomowy. A jakie nadzieje ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju może wiązać branża farmaceutyczna?


Sektory strategiczne: terapie i biofarmaceutyki

Zdaniem wicepremiera Morawieckiego, polskie przedsiębiorstwa powinny być silne we wszystkich branżach, ale musimy też mieć swoje specjalności oparte na nowoczesnych technologiach. Stąd konieczność selektywności podejścia, czyli koncentracji na branżach mogących stanowić przewagę konkurencyjną w przyszłości. SOR obok środków transportu, elektroniki, oprogramowania, branży lotniczo-kosmicznej wymienia w jednym punkcie: urządzenia medyczne, terapie, e-medycynę i biofarmaceutyki.

Przemysł farmaceutyczny, choć jest branżą najbardziej regulowaną, nie był do tej pory adresatem spójnej międzyresortowej strategii rozwoju, nie funkcjonowała również kompleksowa ocena skutków wprowadzania nowych rozwiązań prawnych, przede wszystkim ustawy refundacyjnej. Branża farmaceutyczna może w związku z tym oczekiwać większej koordynacji i spójnego planowania w polityce prowadzonej przez państwo.


Projekty flagowe: Centrum Rozwoju Biotechnologii

Narzędziem realizacji celów SOR ma być inteligentna reindustrializacja, czyli rozwój gałęzi przemysłu wymagających zaangażowania nauki i wysoko wykwalifikowanej kadry, które będą tworzyć produkty przełomowe, wdrażać najnowocześniejsze technologie badawcze. W efekcie wpłynie to na obniżenie kosztów produkcji, podniesie jakość produktów, poszerzy asortyment oferowanych wyrobów, będzie lepiej zaspokajać potrzeby konsumentów, zmniejszać zużycie surowców i energii, i obniżać emisyjność. W ramach reindustrializacji przygotowane zostaną projekty flagowe, wokół których będą skoncentrowane działania legislacyjne, organizacyjne i finansowe. Jednym z nich, obok projektu budowy promów – „Batory” czy konstruowania dronów – „Żwirko i Wigura”, jest Centrum Rozwoju Biotechnologii oraz projekt „Polskie wyroby medyczne”. Ze Strategii dowiadujemy się jedynie, że utworzenie Centrum Rozwoju Biotechnologii ma na celu budowanie pozycji Polski jako europejskiego huba zaawansowanych generyków i leków biopodobnych oraz wspomaganie możliwości rozwoju polskich firm w produkcji nowoczesnych leków i ekspansji na globalne rynki.


Programy pierwszej
prędkości: wytwarzanie produktów leczniczych


Zdaniem Morawieckiego, tworzenie wysokiego dochodu narodowego umożliwia przede wszystkim oferowanie wysoko zaawansowanych technologicznie produktów i usług. Kluczem do realizacji strategii jest więc innowacyjność. Dlatego wspierany ma być rozwój Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS), wśród których wymieniono technologie inżynierii medycznej, w tym biotechnologie medyczne oraz wytwarzanie produktów leczniczych. Strategia zakłada, że dla najszybciej rozwijających się specjalizacji powstaną programy pierwszej prędkości, w ramach których priorytetowo zostaną potraktowane działania związane z likwidacją barier rozwojowych (legislacyjnych, organizacyjnych, instytucjonalnych) oraz z zapewnieniem odpowiedniego, szybkiego finansowania ich rozwoju. Branża farmaceutyczna oczekuje tworzenia warunków do rozwoju w Polsce inwestycji opartych zarówno na polskim, jak i międzynarodowym kapitale. Zachęty powinny dotyczyć szerokiego zakresu działalności: zarówno produkcji leków oraz wytwarzania substancji czynnych, jak i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. W praktyce, firmy lokujące i rozwijające istniejące inwestycje w Polsce powinny uzyskiwać preferencje w negocjacjach cen leków refundowanych, a także mieć łatwy dostęp do ulg i dotacji wspierających działalność innowacyjną.


Innovation Test

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zapowiada opracowanie „Białej Księgi Innowacji”, która zidentyfikuje bariery organizacyjne i legislacyjne w procesach innowacyjnych, a także zaproponuje zmiany w tym zakresie. Jednym z projektów strategicznych, które mają być zrealizowane do 2020 r. ma być Innovation Test. Jego celem będzie sprawdzenie użyteczności i skuteczności dostępnych narzędzi analityczno-badawczych przy ocenie skutków regulacji w zakresie ich oddziaływania na innowacyjność przedsiębiorstw i wdrożenie modelu oceny wpływu regulacji (istniejących i proponowanych) na innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce. Branża farmaceutyczna od dawna podkreśla, że ciągła presja na obniżki cen leków i stale rosnące koszty produkcji oraz opłaty administracyjne zmniejszają jej możliwości inwestycyjne, a więc wzrost innowacyjności, zwłaszcza że projekty badawcze w tej dziedzinie są szczególnie kosztowne, długotrwałe i obarczone dużym ryzykiem. Poza tym, zdaniem firm farmaceutycznych, powstające nowe regulacje prawne w zbyt małym stopniu oceniają wpływ tworzonych przepisów na innowacyjność tego przemysłu. Refundacja nie premiuje firm inwestujących i prowadzących działalność badawczo-rozwojową w Polsce.


Konstytucja dla biznesu

SOR zapowiada powstanie nowego aktu całościowo regulującego zasady prowadzenia biznesu w Polsce, tzw. Konstytucji Biznesu, która będzie miała na celu redukcję barier prawnych i kosztów regulacyjnych związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Poprawić się ma efektywność systemu oceny wpływu regulacji i zwiększyć przejrzystość procesu stanowienia prawa. W tym celu do 2020 r. ma nastąpić wzmocnienie oceny skutków regulacji (OSR), standaryzacja narzędzi IT wykorzystywanych przy sporządzaniu ocen wpływu regulacji, w procesie stanowienia prawa, rozwój wytycznych dotyczących wdrożenia prawa UE do przepisów krajowych oraz systemu oceny skutków regulacji dla projektów europejskich. SOR zapowiada utworzenie specjalistycznych wydziałów ds. własności intelektualnej w wybranych sądach okręgowych. Branża farmaceutyczna w Polsce oczekuje również dokumentu strategicznego, który dotyczyłby tylko tego sektora. Brak jasno określonej wizji polityki przemysłowej i lekowej państwa wywołuje niepewność związaną z ryzykiem biznesowym – zarówno dla firm krajowych, jak i zagranicznych. Z perspektywy koncernów międzynarodowych, bezpieczniejsze jest lokowanie inwestycji w krajach, gdzie intencje władz są przewidywalne. Również polskie firmy są w związku z tym bardziej zachowawcze i mniej skłonne do reinwestowania zysków.


Inteligentne wsparcie

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakłada, że z czasem zostanie wdrożony nowy instrument – kontrakt branżowy, zawierany pomiędzy podmiotami publicznymi a reprezentantami danej branży. Będzie on formą dostosowanego do potrzeb danego sektora pakietu ww. działań, którego celem jest pobudzenie inwestycji przez zapewnienie stabilności otoczenia w perspektywie długookresowej. W ramach kontraktu ustalony zostanie zakres zadań do realizacji przez obie strony oraz katalog i oferta instrumentów legislacyjnych, organizacyjnych, instytucjonalnych i finansowych. Chcąc stymulować popyt na innowacje przez sektor publiczny, Strategia przewiduje przedkomercyjne zamówienia, tzn. administracja jako inteligentny klient informujący rynek o swoich potrzebach z odpowiednim wyprzedzeniem może dokonać zamówienia w obszarach kluczowych technologii, w tym z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego. W takim modelu, to państwo zamawia innowacyjne rozwiązanie jasno zdefiniowanego problemu, a środowisko naukowo-biznesowe proponuje jego rozwiązanie.


Zintegrowany system
promocji gospodarki


Nie bez znaczenia dla krajowej branży farmaceutycznej produkującej leki na eksport jest proponowana w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju budowa zintegrowanego systemu promocji gospodarki, koordynowanego na poziomie centralnym i regionalnym, ukierunkowanego na rozwój polskiego eksportu i zwiększanie polskich inwestycji za granicą. W ramach planowanych działań przewiduje się uchwalenie nowej ustawy, zawierającej przepisy dotyczące systemu promocji gospodarki, przygotowanie wieloletniej strategii wspierania eksportu i inwestycji, utworzenie nowego podmiotu (w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju), który skoordynuje na poziomie krajowym działania związane ze wspieraniem przedsiębiorców w ich internacjonalizacji oraz utworzenie nowej sieci biur zagranicznych wspierających przedsiębiorców. Strategia zakłada eliminację barier szczególnie uciążliwych dla polskiego eksportu w dostępie do rynków pozaunijnych, działania mające na celu obniżenie kosztów importu zaopatrzeniowego dla produkcji krajowej oraz przeciwdziałanie obniżeniu unijnych ceł, w tym procesie, na komponenty produkowane w Polsce.




Zmiany w ustawie
refundacyjnej


Kolejne zmiany korzystne też dla seniorów ma przynieść nowelizacja ustawy refundacyjnej. Z projektu, który nieoficjalnie poznaliśmy przed zamknięciem obecnego wydania „SZ” wynika, że planowane jest:

1. Zwiększenie dostępu do szczepionek, leków sierocych oraz leków biologicznych. Projekt zmniejsza do 15 proc. obowiązkową „obniżkę”, którą musi zaproponować wnioskodawca dla leku biopodobnego.

2. Odejście od refundacji opartej na Charakterystyce Produktu Leczniczego w przypadku leków wydawanych w aptece na receptę (zamiast tego ma być pełen zakres wskazań i przeznaczeń).

3. Wprowadzenie nowej kategorii odpłatności – 15 proc. dla produktów wymagających stosowania dłużej niż 30 dni, gdy miesięczny koszt ich stosowania dla pacjenta przy odpłatności 30 proc. limitu finansowania przekraczałby 30 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dotychczas produkty te kwalifikowały się do odpłatności ryczałtowej.

4. Uregulowanie w przepisach Prawa farmaceutycznego procedury wczesnego dostępu do nowoczesnych technologii dla polskich pacjentów cierpiących na choroby zagrażające życiu.

5. Wprowadzenie odrębnych regulacji dla refundacji leków stosowanych w imporcie równoległym, które przewidują m.in. inny poziom maksymalnej ceny tych produktów.

6. Większy wpływ działalności naukowo-badawczej i inwestycyjnej na warunki refundacji danego produktu.




Najpopularniejsze artykuły

Programy lekowe w chorobach z autoimmunizacji w praktyce klinicznej. Stan obecny i kierunki zmian – oglądaj na żywo

Tygrys maruder

Gdzie są powiatowe centra zdrowia? Co z lepszą dostępnością do lekarzy geriatrów? A z obietnicą, że pacjent dostanie zwrot kosztów z NFZ, jeśli nie zostanie przyjęty w poradni AOS w ciągu 60 dni? Posłowie PiS skrzętnie wykorzystali „100 dni rządu”, by zasypać Ministerstwo Zdrowia mniej lub bardziej absurdalnymi interpelacjami dotyczącymi stanu realizacji obietnic, złożonych w trakcie kampanii wyborczej. Niepomni, że ich ministrowie i prominentni posłowie w swoim czasie podkreślali, że na realizację obietnic (w zdrowiu na pewno) potrzeba kadencji lub dwóch.

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

VIII Kongres Patient Empowerment

Zdrowie jest najważniejsze, ale patrząc zarówno na indywidualne decyzje, jakie podejmują Polacy, jak i te zapadające na szczeblu rządowym, praktyka rozmija się z ideą – mówili uczestnicy kongresu Patient Empowerment (14–15 maja, Warszawa).

Leki przeciwpsychotyczne – ryzyko dla pacjentów z demencją

Obecne zastrzeżenia dotyczące leczenia behawioralnych i psychologicznych objawów demencji za pomocą leków przeciwpsychotycznych opierają się na dowodach zwiększonego ryzyka udaru mózgu i zgonu. Dowody dotyczące innych niekorzystnych skutków są mniej jednoznaczne lub bardziej ograniczone wśród osób z demencją. Pomimo obaw dotyczących bezpieczeństwa, leki przeciwpsychotyczne są nadal często przepisywane w celu leczenia behawioralnych i psychologicznych objawów demencji.

Worków z pieniędzmi nie będzie

Jeśli chodzi o nakłady, cały czas jesteśmy w ogonie krajów wysokorozwiniętych. Średnia dla OECD, jeśli chodzi o nakłady łączne, to 9 proc., w Polsce – ok. 6,5 proc. Jeśli chodzi o wydatki publiczne, w zasadzie nie przekraczamy 5 proc. – mówił podczas kongresu Patient Empowerment Jakub Szulc, były wiceminister zdrowia, w maju powołany przez minister Izabelę Leszczynę do zespołu, który ma pracować nad zmianami systemowymi.

Pacjent geriatryczny to lekoman czy ofiara?

Coraz częściej, w różnych mediach, możemy przeczytać, że seniorzy, czyli pacjenci geriatryczni, nadużywają leków. Podobno rekordzista przyjmował dziennie 40 różnych preparatów, zarówno tych zaordynowanych przez lekarzy, jak i dostępnych bez recepty. Cóż? Przecież seniorzy zazwyczaj cierpią na kilka schorzeń przewlekłych i dlatego zażywają wiele leków. Dość powszechna jest też opinia, że starsi ludzie są bardzo podatni na przekaz reklamowy i chętnie do swojego „lekospisu” wprowadzają suplementy i leki dostępne bez recepty. Ale czy za wielolekowością seniorów stoi tylko podporządkowywanie się kolejnym zaleceniom lekarskim i osobista chęć jak najdłuższego utrzymania się w dobrej formie?

Wypalenie zawodowe – młodsze rodzeństwo stresu

Wypalenie zawodowe to stan, który może dotknąć każdego z nas. Doświadczają go osoby wykonujące różne zawody, w tym pracownicy służby zdrowia – lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni. Czy przyczyną wypalenia zawodowego jest przeciążenie obowiązkami zawodowymi, bliski kontakt z cierpieniem i bólem? A może do wypalenia prowadzą nas cechy osobowości lub nieumiejętność radzenia sobie ze stresem? Odpowiedzi na te pytania udzieli Leszek Guga, psycholog specjalizujący się w tematyce zdrowia, opiece długoterminowej i długofalowych skutkach stresu.

Szczyt Zdrowie 2024

Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiło istotne wzmocnienie systemu ochrony zdrowia. Problemy płacowe praktycznie nie istnieją, ale nie udało się zwiększyć dostępności do świadczeń zdrowotnych. To główne wyzwanie, przed jakim stoi obecnie Ministerstwo Zdrowia – zgodzili się eksperci, biorący udział w konferencji Szczyt Zdrowie 2024, podczas którego próbowano znaleźć odpowiedź, czy Polskę stać na szeroki dostęp do nowoczesnej diagnostyki i leczenia na europejskim poziomie.

Poza matriksem systemu

Żyjemy coraz dłużej, ale niekoniecznie w dobrym zdrowiu. Aby każdy człowiek mógł cieszyć się dobrym zdrowiem, trzeba rzucić wyzwanie ortodoksjom i przekonaniom, którymi się obecnie kierujemy i spojrzeć na zdrowie znacznie szerzej.

Kształcenie na cenzurowanym

Czym zakończy się audyt Polskiej Komisji Akredytacyjnej w szkołach wyższych, które otworzyły w ostatnim roku kierunki lekarskie, nie mając pozytywnej oceny PKA, choć pod koniec maja powiało optymizmem, że zwycięży rozsądek i dobro pacjenta. Ministerstwo Nauki chce, by lekarzy mogły kształcić tylko uczelnie akademickie.

Pigułka dzień po, czyli w oczekiwaniu na zmianę

Już w pierwszych tygodniach urzędowania minister zdrowia Izabela Leszczyna ogłosiła program „Bezpieczna, świadoma ja”, czyli – pakiet rozwiązań dla kobiet, związanych przede wszystkim ze zdrowiem prokreacyjnym. Po kilku miesiącach można byłoby już zacząć stawiać pytania o stan realizacji… gdyby było o co pytać.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.




bot