Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 92–93/2000
z 23 listopada 2000 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Dyżury medyczne, czyli dyferencjacja nie usprawiedliwiona

Krzysztof Bukiel

Trybunał Konstytucyjny 24 października br. zajął się po raz czwarty problemem dyżurów lekarskich i wydał w tej sprawie prawomocny wyrok. Wydawałoby się zatem, że sprawa jest już ostatecznie rozstrzygnięta. Jednak mam co do tego zasadnicze wątpliwości, a to z dwóch następujących powodów. Po pierwsze – wymowa ostatniego wyroku jest moim zdaniem, nie do przyjęcia w państwie prawnym i obywatelskim, po drugie – orzeczenia Trybunału wykazują zadziwiającą (mnie) niespójność.

Ostatnia rozprawa przed Trybunałem odbyła się na wniosek Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy, który kwestionował konstytucyjność niektórych zapisów dotyczących tzw. dyżurów medycznych, przewidzianych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej. Nasz podstawowy zarzut dotyczył przepisu, który stwierdza, iż czasu pełnienia dyżuru nie wlicza się do czasu pracy, co – w konsekwencji – pozbawia dyżurujących lekarzy obligatoryjnego dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Naszym zdaniem, to wyłączenie lekarzy z ogólnie obowiązujących przepisów prawa pracy jest niezgodne z konstytucyjną zasadą równości obywateli i z zakazem dyskryminacji, zawartymi w art. 32 Konstytucji RP.

Trybunał Konstytucyjny nie podzielił naszego stanowiska w tej sprawie. Stwierdził bowiem, że konstytucyjny zakaz dyskryminacji obywateli nie oznacza wykluczenia dyferencjacji (czyli różnicowania) praw i obowiązków pracowniczych, a nawet wręcz ją zakłada. Rzecz w tym, że nasz związek nigdy tej zasady nie kwestionował. Jest dla nas oczywiste, że niektóre prawa pracownicze muszą być różnicowane w zależności od zawodów czy branż. Trudno przecież byłoby się zgodzić z prawem do strajku policjantów lub żołnierzy zawodowych. Inaczej też trzeba traktować czas pracy pracowników zatrudnionych w tzw. ruchu ciągłym oraz ich prawo do dni wolnych od pracy w niedziele i święta. Zauważmy jednak, że w obu wspomnianych przeze mnie przypadkach to zróżnicowanie jest odpowiednio uzasadnione, a nawet niezbędne, aby dana branża prawidłowo funkcjonowała.

Nie wykluczając zatem zasady dyferencjacji praw i obowiązków pracowniczych, należy uznać, że może ona mieć zastosowanie tylko w przypadku, gdy jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania określonego zawodu, branży lub zakładu pracy.

Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy nie podważał przepisu, iż lekarz zatrudniony w szpitalu może być zobowiązany do pełnienia dyżurów, czyli do dodatkowej pracy po godzinach normalnej ordynacji, chociaż jest to wyraźne zróżnicowanie w prawach pracowniczych. Normalnie pracownika do pracy dodatkowej nie można zobowiązać. Obowiązek dyżurowania nałożony na lekarzy jest jednak nie tylko uzasadniony, ale wręcz niezbędny, aby szpitale mogły prawidłowo funkcjonować i aby nie stwarzać zagrożenia dla zdrowia i życia pacjentów.

Jednak zupełnie inaczej rzecz się ma w traktowaniu czasu pełnienia dyżuru i w sposobie wynagradzania pracy na dyżurze. Niech ktoś mi udowodni, że ustalenie, iż czas dyżuru nie jest czasem pracy, jest warunkiem niezbędnym do odpowiedniego funkcjonowania szpitali lub bezpieczeństwa chorych. Jest wprawdzie w kodeksie pracy ustalony limit godzin nadliczbowych – w liczbie 150 na rok, który lekarze dyżurujący wykorzystaliby bardzo szybko, co uniemożliwiłoby "obsadzenie" dyżurów przez cały rok, ale prostym wyjściem z tej sytuacji jest ustawowe wyłączenie lekarzy z tego limitu. To też byłaby dyferencjacja praw pracowniczych, tyle że uzasadniona i niezbędna. Ustawodawca nie skorzystał jednak z tej możliwości. Wyłączył czas dyżuru z czasu pracy, bo tak było dla niego korzystniej i wygodniej. Dzięki temu nie musi wynagradzać dyżurujących lekarzy jak za pracę w godzinach nadliczbowych. Jedynym uzasadnieniem takiego rozwiązania jest chęć zaoszczędzenia przez państwo na wynagrodzeniach lekarzy dyżurujących.

Zatem wymowa omawianego wyroku Trybunału Konstytucyjnego jest taka, że państwo ma prawo wykorzystywać ekonomicznie wybranych obywateli, jeśli jest to dla państwa korzystne lub wygodne i jeśli wyzysk ten jest zapisany w ustawie.

Oczywiście, trudno się zgodzić, iż wyrok taki mieści się w granicach państwa prawnego i obywatelskiego. Jeśli by przenieść powyższą zasadę na inne dziedziny życia, to moglibyśmy uzasadnić i ponowne "rozkułaczenie" obszarników, i renacjonalizację niektórych przedsiębiorstw, i wiele innych działań, które – wydawało się – są elementami niechlubnej przeszłości. Czyżby mieli rację twierdzący, że żyjemy nie w Rzeczypospolitej Polskiej, tylko w PRL-bis? Chociaż, z drugiej strony, Trybunał Konstytucyjny w czasach PRL-u dopatrzył się dyskryminacji lekarzy w takim potraktowaniu dyżurów zakładowych. I tutaj dochodzimy do drugiego powodu, dla którego nie mogę się zgodzić z twierdzeniem, że sprawa dyżurów lekarskich została ostatecznie rozwiązana.

Okazuje się bowiem, że Trybunał Konstytucyjny, który wypowiadał się w sprawie dyżurów – jak wspomniałem – już 4 razy, nie zawsze wydawał zgodne ze sobą orzeczenia. Weźmy na przykład orzeczenie z 1988 r. Wówczas wniosek do Trybunału zgłosiła Rzecznik Praw Obywatelskich, pani profesor Łętowska. Wnioskowała m.in., aby Trybunał uznał, iż §12 rozporządzenia Rady Ministrów z 1974 r. (który określał właśnie, iż czas dyżuru nie jest czasem pracy, a lekarzowi za dyżur nie przysługuje dodatek jak za pracę w godzinach nadliczbowych) jest niezgodny z Kodeksem pracy i z konstytucyjną zasadą równości obywateli (art. 67 ust. 2 Konstytucji PRL).

Trybunał Konstytucyjny zgodził się z wnioskiem rzecznika. W uzasadnieniu do orzeczenia wyjaśnił szczegółowo swoją decyzję (str. 2 uzasadnienia): "Przyjęta w powołanym rozporządzeniu zasada niewliczania dyżuru zakładowego do czasu pracy pociąga za sobą ponadto ten skutek, że omawiana grupa pracowników pozbawiona została prawa do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, obliczonego według zasad ustawowych określonych w art. 134 Kodeksu pracy... Omawiana regulacja prawna jest ponadto niezgodna z art. 67 ust. 2 Konstytucji PRL przez to, że w zakresie dyżurów zakładowych lekarze są traktowani mniej korzystnie aniżeli inni pracownicy". Niestety, mimo oczywistych niezgodności wymienionych przepisów Trybunał Konstytucyjny zmuszony był ograniczyć się jedynie do zasygnalizowania tego faktu Radzie Ministrów, a to z uwagi na ograniczone wówczas kompetencje Trybunału.

Mnie natomiast, jako nieprawnika i obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, nurtuje pytanie: czy Trybunał może raz uznać to samo prawo za niekonstytucyjne, a innym razem – za konstytucyjne? Fakt zmiany ustroju i Konstytucji w tym przypadku akurat nie mają znaczenia, bo przepisy pozostały – co do ducha i litery – te same.

To zresztą nie jest jedyna niespójność w orzeczeniu Trybunału w sprawie dyżurów.

W roku 1999 r. Trybunał Konstytucyjny zajął się tym problemem w odpowiedzi na pytania prawne dwóch sądów: Sądu Okręgowego w Opolu i Sądu Rejonowego w Starogardzie Gdańskim. Oba sądy rozpatrywały indywidualne pozwy lekarzy, którzy – opierając się na wzorcu opracowanym przez OZZL – wystąpili z żądaniem zapłaty za dyżury jak za godziny nadliczbowe. Jak wiemy, najważniejszą decyzją Trybunału było uznanie, że rozporządzenie Rady Ministrów z 1974 r. jest niezgodne z Konstytucją. Nawiasem mówiąc, Trybunał i tym razem nie podzielił swojego stanowiska z 1988 r. i nie uznał, iż § 12 tego rozporządzenia, stwierdzający, że czas dyżuru nie jest czasem pracy, jest niezgodny z konstytucyjną zasadą równości, a jedynie, że niezgodne z Konstytucją jest to, iż wyłączenie lekarzy z ogólnie obowiązujących przepisów prawa pracy zawarte zostało w rozporządzeniu, a nie w ustawie. Ja jednak chciałbym zwrócić uwagę na mniej znany fragment omawianego wyroku.

Sąd Rejonowy w Starogardzie Gdańskim zakwestionował mianowicie zgodność § 11 ust. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 2 lipca 1992 r. w sprawie wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej z konstytucyjną zasadą równości obywateli. Kwestionowany przepis stanowił, że: "Pracownikowi, który nie uzyskał zwolnienia z godzin pracy przypadających po zakończeniu dyżuru zakładowego z powodu braku zastępstwa, za pracę w tych godzinach, jednak nie więcej niż za 6 godzin, przysługuje dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego". Zdaniem sądu, właśnie to dodatkowe wynagradzanie lekarzy pozostających po dyżurze w pracy naruszało zasadę równości obywateli. Trybunał nie podzielił zastrzeżeń sądu ze Starogardu. Trybunał stwierdził w uzasadnieniu: "Pracownik, o którym mowa w § 11 ust. 4 rozporządzenia, istotnie uzyskuje pewne preferencje w zakresie wynagradzania, ale jest to spowodowane z kolei tym, że ze względu na brak zastępstwa nie korzysta z możliwości zwolnienia z całości lub części godzin pracy po zakończeniu dyżuru". Innymi słowy, Trybunał stwierdził, iż dodatkowe wynagradzanie lekarza pozostającego po dyżurze w pracy w stosunku do lekarza, który po dyżurze idzie do domu, nie narusza konstytucyjnej zasady równości. Można by zatem wnioskować, że – zdaniem Trybunału – niezgodne z konstytucyjną zasadą równości byłoby, gdyby lekarz pozostający po dyżurze w pracy nie otrzymywał tego dodatkowego wynagrodzenia. Właśnie tak zostały sformułowane nowe przepisy o dyżurze medycznym, zawarte w ustawie o zozach. OZZL zakwestionował konstytucyjność tego rozwiązania, opierając się głównie na zacytowanym wyżej wyroku Trybunału z 1999 r. Okazało się jednak, że w roku 2000 stanowisko Trybunału w tej sprawie jest zupełnie odmienne. Trybunał nie dopatrzył się kolizji tego przepisu z konstytucyjną zasadą równości.

Wobec powyższego ciśnie się pytanie: czy w państwie prawnym – wynagradzanie i niewynagradzanie pracownika za ten sam rodzaj pracy (pozostawanie w pracy po dyżurze) może być jednakowo legalne? Przecież to podkopuje najbardziej elementarną zasadę prawa pracy, jaką jest "jednakowa płaca za jednakową pracę".

Właśnie z powodu przedstawionych wyżej wątpliwości nie sądzę, aby problem dyżurów lekarskich uznać można było za ostatecznie rozwiązany.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

Testy wielogenowe pozwalają uniknąć niepotrzebnej chemioterapii

– Wiemy, że nawet do 85% pacjentek z wczesnym rakiem piersi w leczeniu uzupełniającym nie wymaga chemioterapii. Ale nie da się ich wytypować na podstawie stosowanych standardowo czynników kliniczno-patomorfologicznych. Taki test wielogenowy jak Oncotype DX pozwala nam wyłonić tę grupę – mówi onkolog, prof. Renata Duchnowska.

10 000 kroków dziennie? To mit!

Odkąd pamiętam, 10 000 kroków było złotym standardem chodzenia. To jest to, do czego powinniśmy dążyć każdego dnia, aby osiągnąć (rzekomo) optymalny poziom zdrowia. Stało się to domyślnym celem większości naszych monitorów kroków i (czasami nieosiągalną) linią mety naszych dni. I chociaż wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że 10 000 to idealna dzienna liczba do osiągnięcia, to skąd się ona w ogóle wzięła? Kto zdecydował, że jest to liczba, do której powinniśmy dążyć? A co ważniejsze, czy jest to mit, czy naprawdę potrzebujemy 10 000 kroków dziennie, aby osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie?

Cukrzyca: technologia pozwala pacjentom zapomnieć o barierach

Przejście od leczenia cukrzycy typu pierwszego opartego na analizie danych historycznych i wielokrotnych wstrzyknięciach insuliny do zaawansowanych algorytmów automatycznego jej podawania na podstawie ciągłego monitorowania glukozy w czasie rzeczywistym jest spełnieniem marzeń o sztucznej trzustce. Pozwala chorym uniknąć powikłań cukrzycy i żyć pełnią życia.

Zdrowa tarczyca, czyli wszystko, co powinniśmy wiedzieć o goitrogenach

Z dr. n. med. Markiem Derkaczem, specjalistą chorób wewnętrznych, diabetologiem oraz endokrynologiem, wieloletnim pracownikiem Kliniki Endokrynologii, a wcześniej Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie rozmawia Antoni Król.

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.

Onkologia – organizacja, dostępność, terapie

Jak usprawnić profilaktykę raka piersi, opiekę nad chorymi i dostęp do innowacyjnych terapii? – zastanawiali się eksperci 4 września br. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Soczewki dla astygmatyków – jak działają i jak je dopasować?

Astygmatyzm to jedna z najczęstszych wad wzroku, która może znacząco wpływać na jakość widzenia. Na szczęście nowoczesne rozwiązania optyczne, takie jak soczewki toryczne, pozwalają skutecznie korygować tę wadę. Jak działają soczewki dla astygmatyków i na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru? Oto wszystko, co warto wiedzieć na ten temat.

Aż 9,3 tys. medyków ze Wschodu ma pracę dzięki uproszczonemu trybowi

Już ponad 3 lata działają przepisy upraszczające uzyskiwanie PWZ, a 2 lata – ułatwiające jeszcze bardziej zdobywanie pracy medykom z Ukrainy. Dzięki nim zatrudnienie miało znaleźć ponad 9,3 tys. członków personelu służby zdrowia, głównie lekarzy. Ich praca ratuje szpitale powiatowe przed zamykaniem całych oddziałów. Ale od 1 lipca mają przestać obowiązywać duże ułatwienia dla medyków z Ukrainy.

Jakie badania profilaktyczne są zalecane po 40. roku życia?

Po 40. roku życia wzrasta ryzyka wielu chorób przewlekłych. Badania profilaktyczne pozwalają wykryć wczesne symptomy chorób, które często rozwijają się bezobjawowo. Profilaktyka zdrowotna po 40. roku życia koncentruje się przede wszystkim na wykryciu chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, cukrzycy oraz innych problemów zdrowotnych związanych ze starzeniem się organizmu.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.

Astronomiczne rachunki za leczenie w USA

Co roku w USA ponad pół miliona rodzin ogłasza bankructwo z powodu horrendalnie wysokich rachunków za leczenie. Bo np. samo dostarczenie chorego do szpitala może kosztować nawet pół miliona dolarów! Prezentujemy absurdalnie wysokie rachunki, jakie dostają Amerykanie. I to mimo ustawy, która rok temu miała zlikwidować zjawisko szokująco wysokich faktur.




bot