Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 1–8/2017
z 19 stycznia 2017 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Idą zmiany…

W jednym z wywiadów pod koniec zeszłego roku premier Beata Szydło zadeklarowała, że w 2017 roku priorytetem rządu będzie wprowadzenie zmian w opiece zdrowotnej. Wprowadzane zmiany mają usprawnić organizację udzielania świadczeń zdrowotnych przez szpitale oraz przychodnie przyszpitalne, a jednocześnie poprawić dostęp do leczenia specjalistycznego. Zapowiada się dobrze, martwi jednak, że w części przypadków owe zmiany dokonują się na zasadach podyktowanych z góry, bez polemiki z głosami krytyki.


Finansowanie

Zgodnie z zapowiedziami, w budżecie państwa powstanie odrębny państwowy fundusz celowy dedykowany ochronie zdrowia. Na razie nie jest pewne, jak będzie finansowany, ponieważ rząd oficjalnie wycofał się w grudniu z pomysłu wdrożenia podatku jednolitego, który zastąpiłby m.in. składkę zdrowotną i emerytalną. Będzie to jednak pewnie forma podatku, a nie składki. Od 2018 roku wpływy na zdrowie z naszych pensji mają być zwiększane o dodatkowe środki z budżetu, tak aby w 2025 roku suma publicznych wydatków na zdrowie osiągnęła 6 proc. PKB.

Państwowy Fundusz Celowy Zdrowie będzie finansował m.in. świadczenia zdrowotne i refundację leków.

Część dzisiejszych zadań NFZ przejmie minister zdrowia, natomiast kontraktowanie świadczeń przejdzie do wojewódzkich urzędów zdrowia. Wojewódzkie urzędy będą działać przy urzędach wojewodów na zasadzie administracji niezespolonej i podlegać pionowo Ministerstwu Zdrowia. Minister zdrowia będzie nadzorował wojewódzkie urzędy zdrowia, zarządzał refundacją leków, finansowaniem świadczeń wysokospecjalistycznych, będzie także ustalał ogólnopolskie warunki zawierania umów na świadczenia zdrowotne.


Urząd Zdrowia
Publicznego


W bieżącym roku ministerstwo będzie także pracowało nad utworzeniem Urzędu Zdrowia Publicznego. Nowe rozwiązanie oparte będzie na budżetowym finansowaniu z państwowego funduszu celowego. Urząd Zdrowia Publicznego zostanie powołany po to, by zintegrować cały rozproszony system zarządzania zdrowiem publicznym w Polsce i aby usprawnić działania prowadzone obecnie na rzecz zdrowia obywateli przez kilka różnych instytucji. UZP ma zastąpić kilka istniejących dzisiaj podmiotów zajmujących się tymi zadaniami. Chodzi m.in. o Państwową Inspekcję Sanitarną, część profilaktyki z NFZ, Krajowe Centrum ds. AIDS, Biuro Krajowego Urzędu ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Urząd ten ma być wspierany merytorycznie przez Państwowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH.


Kontraktowanie
świadczeń zdrowotnych


W 2017 roku nastąpi także częściowe odejście od zasady kontraktowania konkretnych świadczeń w leczeniu szpitalnym i AOS. Placówki, których oddziały szpitalne znajdą się w sieci szpitali, mają dostawać ryczałtowe finansowanie na większość świadczeń, zamiast rozliczania pojedynczych procedur. Szpitale zostaną podzielone na kilka kategorii (ze względu na liczbę i typ oddziałów), co jednak nie oznacza wprowadzenia wyczekiwanej referencyjności. Do każdej kategorii będą przypisane określone zakresy świadczeń, na które szpitale otrzymają z budżetu środki w wysokości opartej na historycznej realizacji świadczeń (w tym roku na podstawie roku 2015). Jeśli szpital będzie chciał udzielać innych świadczeń – niż sieć przewiduje dla tego typu placówek – lub np. otworzyć nowy oddział, który w sieci będzie się mógł znaleźć dopiero po kilku latach, będzie mógł zabiegać o publiczne środki na leczenie na podobnych zasadach jak obecnie, czyli konkursów, walcząc o pieniądze z placówkami spoza sieci. Tyle tylko, że pieniędzy na konkursy zostanie o wiele mniej niż teraz. Aż 91 proc. środków finansujących świadczenia szpitalne będzie trafiać do sieci, a 9 proc. zostanie na konkursy. Tak wynika z projektu ustawy, ale w praktyce może się okazać, że do rozdysponowania poza siecią zostanie jeszcze mniej. W odniesieniu do świadczeń z zakresu AOS i rehabilitacji leczniczej do sieci trafić ma odpowiednio 37 proc. i 27 proc. pieniędzy wydawanych obecnie na te typy świadczeń.


Funkcjonalna
sieć szpitali


Jednym z priorytetów planowanej reformy jest utworzenie sieci szpitali – czyli tzw. System PSZ (podstawowe szpitalne zabezpieczenie świadczeń opieki zdrowotnej) – w ramach której wyodrębnione zostaną trzy podstawowe poziomy zabezpieczenia zdrowotnego (stopnie od I do III) oraz trzy poziomy specjalistyczne (szpitale pediatryczne, szpitale onkologiczne lub pulmonologiczne oraz instytuty). Przy czym to, czy szpital jest np. powiatowy lub wojewódzki nie będzie przesądzać do jakiej kategorii trafi. Liczyć się bowiem będzie to, jakie ma oddziały. Większa placówka powiatowa może być w II poziomie, a rozbudowany szpital wojewódzki w III. Obecnie prowadzony zakres działalności leczniczej będzie więc determinował to, do jakiego poziomu zakwalifikowany będzie dany świadczeniodawca – ale w przyszłości ten przydział może być zmieniony. Kwalifikacji do danego poziomu systemu zabezpieczenia będzie się dokonywać na okres kolejnych 4 lat kalendarzowych. Pierwsze wykazy podmiotów zakwalifikowanych do PSZ zostaną ogłoszone nie później niż do dnia 31 marca 2017 r., z  terminem obowiązywania od dnia 1 lipca 2017 roku.

Wokół tego, jakie będą dokładnie kryteria włączania oddziałów i placówek do sieci nadal toczy się dyskusja. W połowie grudnia ministerstwo przekazało partnerom społecznym zmienioną wersję projektu ustawy i towarzyszących mu rozporządzeń, ze złagodzonymi kryteriami włączenia do sieci. Najwięcej zyskają na tym szpitale powiatowe i część placówek prywatnych. Utworzono też dodatkowe furtki, by szpitale i oddziały niespełniające kryteriów i tak włączyć do sieci. Prace nad projektem nadal trwają. Celem nowelizacji jest zabezpieczenie dostępu pacjentów do leczenia szpitalnego oraz AOS w poradniach przyszpitalnych, a także zapewnienie ciągłości i kompleksowości udzielanych świadczeń. Tylko szpitale w sieci będą miały zagwarantowany kontrakt na zasadzie ryczałtu, który będzie obliczany m.in. w zależności od liczby pacjentów w poprzednim roku. Dotychczasowe kontrakty zostaną automatycznie przekształcone w umowy według nowych przepisów. Szpitale poza siecią będą musiały ubiegać się o kontrakty na dotychczasowych zasadach – ale obowiązywanie umów na opiekę psychiatryczną i leczenie uzależnień, które w sieci się nie znajdą, ustawa wydłuży do 31 grudnia 2017 roku.

Placówki zdrowia ujęte w sieć zostaną wpisane w wykaz szpitali sporządzany przez NFZ oraz publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Funduszu. Pierwsze listy mają powstać do 30 kwietnia 2017 r. i wejdą w życie 1 lipca 2017 roku. Wykazy obejmą szpitale ze wskazaniem profili ich działalności i będą obowiązywać przez 4 lata.


Powszechny dostęp do POZ

W 2017 roku mają zacząć obowiązywać także zmiany w podstawowej opiece zdrowotnej (POZ). Z początkiem roku weszły w życie przepisy, dzięki którym NFZ nie będzie już ścigał finansowo osób, które skłamały w deklaracjach, że są ubezpieczone – choć nie były zgłoszone do ubezpieczenia. Wprowadzono też abolicję wobec tych, którzy już wcześniej to zrobili. Od połowy roku zaś ma zacząć wchodzić w życie pierwsza osobna ustawa poświęcona POZ (pod koniec grudnia projekt trafił do konsultacji). Na początek pacjentów mają leczyć zespoły POZ, w ramach których (z utrzymaniem samodzielności finansowej) będą współpracować ze sobą lekarz, pielęgniarka, położna, a tam gdzie będzie to możliwe w przyszłości także np. dietetyk czy fizjoterapeuta. Zmiany umożliwią też premiowanie lekarzy za efekty leczenia. Jedną z najważniejszych ról przewidzianych dla zespołów POZ będzie bowiem leczenie osób chorych przewlekle. Za utrzymanie ich w stanie stabilnym (np. w cukrzycy, nadciśnieniu) lekarze będą dostawać dodatkowe pieniądze. Przez cały 2018 rok ma trwać pilotaż kolejnej ważnej zmiany – koordynacji przez POZ leczenia chorych w innych placówkach – szpitalach i poradniach oraz przekazanie budżetu powierzonego na leczenie koordynowane (lekarz POZ umawiałby i opłacał więcej badań i wizyt u specjalistów). Uwagi do projektu zmian w POZ można składać do 1 lutego br.


Informatyzacja
ochrony zdrowia


W kwestii informatyzacji ochrony zdrowia, termin wejścia w życie elektronicznej dokumentacji medycznej został przesunięty na 1 stycznia 2018. W 2017 roku ministerstwo będzie kontynuowało jednak krajowy Projekt P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych), zakładając jednak ograniczenie jego zakresu do najbardziej powszechnych i oczekiwanych przez pacjentów i profesjonalistów medycznych usług, tj. e-recepty, wsparcia wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, e-skierowania oraz dostępu pacjenta do tych usług poprzez Internetowe Konto Pacjenta. Resort zdrowia podkreśla, że funkcjonalności, które obecnie są planowane do realizacji w ramach P1 bardzo istotnie wpisują się w plan reformy, zwłaszcza w obszarze wzmocnienia roli POZ i opieki koordynowanej poprzez zapewnienie dostępu zespołom POZ do elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta wytworzonej w innych placówkach i do informacji o receptach, a co za tym idzie o lekach przyjmowanych przez pacjentów.


Podwyżki

Rok 2017 to także dalsze negocjacje wynagrodzeń. Najmniej zarabiający pracownicy medyczni pierwsze podwyżki prawdopodobnie otrzymają w drugiej połowie 2017 roku.

Zgodnie z projektem, najniższe wynagrodzenie zasadnicze ustalane będzie jako iloczyn współczynnika pracy dla danej grupy zawodowej i wysokości przeciętnego wynagrodzenia w roku poprzedzającym (do końca 2019 r. wynagrodzenie minimalne ustala się jako iloczyn współczynnika pracy określonego w załączniku do ustawy i kwoty 3900 zł brutto, czyli wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2015 r.). Podmiot leczniczy na dzień 1 lipca każdego roku będzie dokonywał podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego pracownika wykonującego zawód medyczny, o ile będzie ono niższe niż zapisane w ustawie. W projekcie określono dziewięć grup zawodowych według kwalifikacji wymaganych na zajmowanym stanowisku (w tym specjalizacji, wykształcenia). Dla każdej z tych grup ustalono oddzielny współczynnik pracy (od 0,64 do 1,27). Projekt ustawy zakłada, że docelowa wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego miałaby zostać osiągnięta dopiero po upływie okresu przejściowego – do końca 2021 roku. W tym czasie podmioty lecznicze, w wyniku corocznych rozmów, będą ustalać ze związkami zawodowymi wysokość stopniowego wzrostu wynagrodzeń, jednak nie mniej niż 20 proc. w roku (w 2017 r. 10 proc.).


Rewolucja w Państwowym Ratownictwie Medycznym

Nowy rok to także dalsze prace nad wprowadzeniem nowelizacji ustawy o państwowym ratownictwie medycznym, której głównym celem jest „upaństwowienie” systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM). Nowelizacja zakłada wiele ważnych zmian, zaproponowano m.in., aby umowy na świadczenia zdrowotne z ratownictwa realizowały wyłącznie samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, jednostki budżetowe oraz spółki kapitałowe z co najmniej większościowym udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub publicznych uczelni medycznych.

Pozostałe zmiany, które zapowiedział resort, to rezygnacja ze specjalistycznych zespołów ratownictwa medycznego (ZRM) na rzecz zespołów podstawowych w co najmniej trzyosobowym składzie, bez lekarzy. Z tym jednak, że po konsultacjach społecznych brane jest pod uwagę jednak zostawienie części zespołów specjalistycznych. Wprowadzony ma być również motocyklowy ZRM, funkcjonujący przez 5 miesięcy w roku, od maja do końca września, po 12 godzin na dobę. Ma to pozwolić na szybkie dotarcie do osoby będącej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego w zakorkowanych miastach. Projekt przewiduje także, że osoby zatrudnione w ratownictwie mają być obowiązkowo zatrudnione na podstawie umów o pracę. Również dyspozytorzy medyczni mają być zatrudniani przez wojewodę na podstawie stosunku pracy. Zgodnie z propozycjami MZ zmiany w systemie ratownictwa medycznego mają wchodzić w życie stopniowo od

1 stycznia 2018 roku. System w pełni zacznie zaś obowiązywać od 2020 roku.


Rozszerzenie systemu szczepień ochronnych

Po ponad dekadzie resort zdrowia znalazł także pieniądze na rozszerzenie obowiązkowego kalendarza szczepień ochronnych. Zgodnie z rekomendacjami pediatrów i immunologów od 2017 r. wszystkie niemowlęta w kraju będą szczepione przeciwko pneumokokom. Szczepionki, za które do tej pory rodzice musieli dodatkowo płacić (jedna dawka około 220 złotych), teraz będą dostępne dla wszystkich bez konieczności uiszczania dodatkowych kosztów. Ministerstwo wydało na zakup 1,2 mln dawek 104 mln zł.


Rynek apteczny

Szykują się też duże zmiany w prawie farmaceutycznym. Są one wpisane w kilka różnych nowelizacji. Jedna z nich – przygotowana przez parlamentarzystów – przewiduje, że nowo tworzone placówki będą mogły prowadzić wyłącznie osoby z wykształceniem farmaceutycznym (tzw. zasada apteki dla aptekarza). Po drugie, zezwolenia na prowadzenie nie otrzyma ktoś, kto już prowadzi cztery placówki lub więcej. I po trzecie: wprowadzone zostaną kryteria demograficzne i geograficzne. Oznacza to, że zezwoleń na utworzenie nowej apteki nie będzie się wydawało tam, gdzie istnieje już jedna na 3000 mieszkańców lub mniej. Chyba że miałaby ona znajdować się w odległości co najmniej jednego kilometra w linii prostej od istniejących już placówek. Planowane są też ograniczenia w sprzedaży pozaaptecznej. Ze 137 substancji czynnych, które dziś w postaci leków można kupić w ogólnodostępnych sklepach i na stacjach benzynowych, na liście pozostanie jedynie 17. Są to między innymi leki przeciwbólowe, przeciwzapalne i stosowane w przypadku dolegliwości żołądkowych. Ze sklepów zniknie natomiast między innymi węgiel leczniczy, kwas foliowy, tabletki i syropy na gardło. Te preparaty będzie można kupić wyłącznie w aptece. Dodatkowo zmiany będą miały na celu wzmocnienie rodzinnych aptek lokalnych. Obecnie projekt został przekazany do konsultacji społecznych na trzy tygodnie. Nowe przepisy mają wejść w życie 30 dni od daty ogłoszenia. Sklepy będą miały rok na wyprzedanie zgromadzonych zapasów leków, które nie znajdą się na tej liście.


* * *

Opisane wyżej zmiany, które zostały zapowiedziane przez resort zdrowia, mają być wdrażane stopniowo, w sposób gwarantujący pacjentom bezpieczeństwo zdrowotne, a lecznicom – niezakłócone funkcjonowanie. Pierwsza część reformy, dotycząca finansowania szpitali i podstawowej opieki zdrowotnej, zostanie wprowadzona w lipcu 2017 roku. Od 1 stycznia 2018 roku prawdopodobnie nie będzie już NFZ, służba zdrowia będzie finansowana z budżetu państwa. Ostateczny zaś termin uruchomienia platformy e-Zdrowie został przesunięty o kolejne 5 lat, tj. do 30 marca 2020 roku.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Testy wielogenowe pozwalają uniknąć niepotrzebnej chemioterapii

– Wiemy, że nawet do 85% pacjentek z wczesnym rakiem piersi w leczeniu uzupełniającym nie wymaga chemioterapii. Ale nie da się ich wytypować na podstawie stosowanych standardowo czynników kliniczno-patomorfologicznych. Taki test wielogenowy jak Oncotype DX pozwala nam wyłonić tę grupę – mówi onkolog, prof. Renata Duchnowska.

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.

10 000 kroków dziennie? To mit!

Odkąd pamiętam, 10 000 kroków było złotym standardem chodzenia. To jest to, do czego powinniśmy dążyć każdego dnia, aby osiągnąć (rzekomo) optymalny poziom zdrowia. Stało się to domyślnym celem większości naszych monitorów kroków i (czasami nieosiągalną) linią mety naszych dni. I chociaż wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że 10 000 to idealna dzienna liczba do osiągnięcia, to skąd się ona w ogóle wzięła? Kto zdecydował, że jest to liczba, do której powinniśmy dążyć? A co ważniejsze, czy jest to mit, czy naprawdę potrzebujemy 10 000 kroków dziennie, aby osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie?

Onkologia – organizacja, dostępność, terapie

Jak usprawnić profilaktykę raka piersi, opiekę nad chorymi i dostęp do innowacyjnych terapii? – zastanawiali się eksperci 4 września br. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Soczewki dla astygmatyków – jak działają i jak je dopasować?

Astygmatyzm to jedna z najczęstszych wad wzroku, która może znacząco wpływać na jakość widzenia. Na szczęście nowoczesne rozwiązania optyczne, takie jak soczewki toryczne, pozwalają skutecznie korygować tę wadę. Jak działają soczewki dla astygmatyków i na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru? Oto wszystko, co warto wiedzieć na ten temat.

Zdrowa tarczyca, czyli wszystko, co powinniśmy wiedzieć o goitrogenach

Z dr. n. med. Markiem Derkaczem, specjalistą chorób wewnętrznych, diabetologiem oraz endokrynologiem, wieloletnim pracownikiem Kliniki Endokrynologii, a wcześniej Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie rozmawia Antoni Król.

Cukrzyca: technologia pozwala pacjentom zapomnieć o barierach

Przejście od leczenia cukrzycy typu pierwszego opartego na analizie danych historycznych i wielokrotnych wstrzyknięciach insuliny do zaawansowanych algorytmów automatycznego jej podawania na podstawie ciągłego monitorowania glukozy w czasie rzeczywistym jest spełnieniem marzeń o sztucznej trzustce. Pozwala chorym uniknąć powikłań cukrzycy i żyć pełnią życia.

Jakie badania profilaktyczne są zalecane po 40. roku życia?

Po 40. roku życia wzrasta ryzyka wielu chorób przewlekłych. Badania profilaktyczne pozwalają wykryć wczesne symptomy chorób, które często rozwijają się bezobjawowo. Profilaktyka zdrowotna po 40. roku życia koncentruje się przede wszystkim na wykryciu chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, cukrzycy oraz innych problemów zdrowotnych związanych ze starzeniem się organizmu.

Aż 9,3 tys. medyków ze Wschodu ma pracę dzięki uproszczonemu trybowi

Już ponad 3 lata działają przepisy upraszczające uzyskiwanie PWZ, a 2 lata – ułatwiające jeszcze bardziej zdobywanie pracy medykom z Ukrainy. Dzięki nim zatrudnienie miało znaleźć ponad 9,3 tys. członków personelu służby zdrowia, głównie lekarzy. Ich praca ratuje szpitale powiatowe przed zamykaniem całych oddziałów. Ale od 1 lipca mają przestać obowiązywać duże ułatwienia dla medyków z Ukrainy.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

Dobra polisa na życie — na co zwrócić uwagę?

Ubezpieczenie na życie to zabezpieczenie finansowe w trudnych chwilach. Zapewnia wsparcie w przypadku nieszczęśliwego wypadku lub śmierci ubezpieczonego. Aby polisa dobrze spełniała swoją funkcję i gwarantowała pomoc, niezbędne jest gruntowne sprawdzenie jej warunków. Jeśli chcesz wiedzieć, na czym dokładnie powinieneś się skupić — przeczytaj ten tekst!

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.




bot