Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to zestaw usług skierowanych do wszystkich klientów ZUS. Jej najważniejszym elementem jest portal internetowy pue.zus.pl. Dzięki tej wygodnej formie kontaktu z ZUS można zrealizować – przez Internet – większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez konieczności wychodzenia z domu.
PUE umożliwia klientom ZUS uzyskanie informacji o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzenie swoich danych zamieszczonych na koncie w ZUS, jak również złożenie oraz odebranie niezbędnych dokumentów czy rozliczenie składki. Na portalu pue.zus.pl spotkamy Wirtual-
nego Doradcę od którego uzyskamy odpowiedzi na pytania z zakresu ubezpieczeń społecznych i samej Platformy Usług Elektronicznych.
Jak korzystać z PUE?
Możliwość skorzystania z usług PUE wiąże się z tym, że najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany. W tym celu należy osobiście odwiedzić jednostkę ZUS lub utworzony w terenie mobilny PUE ROOM. Klienci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl bez konieczności wizyty w ZUS. Po dokonaniu rejestracji i uwierzytelnieniu profilu, każdy użytkownik może sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS, śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS, wysyłać elektroniczne wnioski i otrzymywać odpowiedzi, rezerwować wizyty w jednostce ZUS. Profil PUE można spersonalizować zgodnie ze swoimi potrzebami. Każdej grupie klientów został przypisany specjalny panel, który ułatwi załatwienie charakterystycznych dla nich spraw.
Panel dla ubezpieczonych
W tym miejscu osoba ubezpieczona sprawdzi stan konta ubezpieczonego, informacje o ubezpieczeniach, do których ją zgłoszono oraz podstawy wymiaru składek wykazywanych przez pracodawcę, kalkulator emerytalny, który wyliczy prognozowaną emeryturę, zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny.
Panel
dla świadczeniobiorców
Każdy emeryt, rencista czy osoba pobierająca zasiłek może sprawdzić szczegółowe informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach, formularz PIT.
Panel dla płatników
składek
Przedsiębiorca w tej części PUE uzyska informacje o należnych składkach i wpłatach, osobach zgłoszonych przez siebie do ubezpieczeń, możliwości wydania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, podpisywaniu i wysyłce dokumentów do ZUS.
Dla tej grupy klientów udostępniono na pue.zus.pl także aplikację ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez Internet można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki. Aplikacja ePłatnik umożliwia dostęp do danych w systemie informatycznym ZUS (dotyczących zarówno płatnika, jak i zgłoszonych przez niego ubezpieczonych), dzięki czemu podczas wypełniania dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych można ustrzec się błędów i późniejszej konieczności ich korekty.
Tworzenie dokumentów w ePłatniku jest łatwe dzięki prostym w obsłudze kreatorom, które krok po kroku przeprowadzą przez niezbędne czynności. Należy wybrać odpowiedni kreator, który przeprowadzi każdego użytkownika przez czynności niezbędne do zgłoszenia danych, ich zmiany bądź korekty oraz do stworzenia odpowiednich dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych.
W module ePłatnik dostępna jest obsługa płatnika, obsługa ubezpieczonego, obsługa rozliczenia, obsługa członka rodziny, obsługa dokumentów płatniczych, obsługa dokumentów ZUS RMUA, obsługa dokumentów ZUS IWA, obsługa dokumentów ZUS ZSWA.
W aplikacji ePłatnik znajduje się również:
● rejestr ubezpieczonych – płatnik sprawdzi w nim dane wszystkich osób fizycznych, które są aktualnie zgłoszone do ubezpieczeń bądź były zgłoszone w przeszłości,
● dokumenty ubezpieczeniowe – w tej części można przeglądać dokumenty robocze, zatwierdzone i wysyłane, a także ręcznie wypełnić formularz dokumentu ubezpieczeniowego,
● kartoteka płatnika, która zawiera szczegółowe informacje na temat płatnika składek. Można tu dokonywać synchronizacji danych, korygować je, nanosić zmiany czy nawet wyrejestrować płatnika składek.
Z ePłatnika korzystać mogą przedsiębiorcy zatrudniający do 100 pracowników.
Panel dla lekarzy
Platforma Usług Elektronicznych udostępnia również, składający się z dwóch wersji, panel dla lekarza. W wersji podstawowej, która funkcjonuje obecnie, lekarz może przeglądać wystawione przez siebie zaświadczenia lekarskie. Dodatkowo lekarz, który posiada profil zaufany może zmieniać poprzez PUE swoje dane i miejsce wykonywania zawodu.
Od stycznia 2016 r. przygotowana jest ponadto wersja rozszerzona panelu, którą są e-zwolnienia (e-ZLA). Aplikacja (e-ZLA) zakłada jednoczesne informowanie ZUS, płatnika oraz ubezpieczonego o wystawionym zwolnieniu w momencie, w którym faktycznie został wystawiony dokument przez lekarza. Dane osoby, której dotyczy zwolnienie i jej płatnika pobrane zostaną z bazy danych KSI ZUS. Lekarz będzie miał także możliwość sprawdzenia, czy dana osoba jest zgłoszona do ubezpieczenia zdrowotnego.
Platforma Usług Elektronicznych to również Centrum Obsługi Telefonicznej. Można zasięgnąć informacji np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie, zarezerwować wizytę w placówce czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN). Część usług jest dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego:
801 400 987 (dla tel. stacjonarnych),
22 560 16 00,
Skype: zus_centrum_obslugi_tel
oraz e-mail: cot@zus.pl