Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 9–16/2018
z 15 lutego 2018 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Szczepienia, prawo i pieniądze

Barbara Trabszys

Według statystyk Głównego Inspektora Farmaceutycznego liczba niezaszczepionych dzieci w naszym kraju rośnie bardzo dynamicznie – o ile jeszcze w 2010 r. odnotowano 3437 odmów poddania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym, w 2013 r. – 7248 odmów, to w 2016 r. odmów było aż 23 1471. Próbę zahamowania tej tendencji podjął resort zdrowia.

Jesienią 2017 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi2, wokół której zbudowany jest system szczepień ochronnych w Polsce. Projekt zakłada jego reorganizację przez utworzenie Narodowego Programu Szczepień Ochronnych i określa częściowo nowe zasady planowania, finansowania i realizacji szczepień, a także porządkuje i precyzuje wybrane zagadnienia. Jedną z najistotniejszych zmian – a z pewnością najszerzej dyskutowanych i budzących emocje zarówno wśród zwolenników, jak i przeciwników obowiązkowych szczepień – jest planowane utworzenie specjalnego funduszu, którego zadaniem będzie zapewnienie wsparcia finansowego dla rodziców i opiekunów dzieci, u których wykonano obowiązkowe szczepienie ochronne, a u których następnie w określonym czasie wystąpiły objawy chorobowe wymagające leczenia w warunkach szpitalnych przez okres co najmniej dwóch tygodni.


Narodowy Program
Szczepień Ochronnych


Obecnie obowiązkowe i zalecane szczepienia ochronne realizowane są zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych, publikowanym raz w roku w formie komunikatu przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Program Szczepień Ochronnych referuje do rozporządzenia ministra zdrowia, które – uwzględniając dane epidemiologiczne dotyczące zachorowań, aktualną wiedzę medyczną oraz zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia – określa wykaz chorób zakaźnych objętych szczepieniami ochronnymi.

Projektowana nowelizacja zakłada ustanowienie Narodowego Programu Szczepień Ochronnych, który przybierze formę ministerialnego rozporządzenia – wykaz szczepień oraz zasady ich wykonywania nie będą już tym samym ulegały corocznym zmianom, a jakiekolwiek modyfikacje będą wymagały przeprowadzenia postępowania legislacyjnego. W zakres Narodowego Programu Szczepień Ochronnych wchodzić będą nie tylko powszechne obowiązkowe szczepienia ochronne oraz obowiązkowe szczepienia ochronne dla osób z grup ryzyka (dotychczas ogólnie zwane „obowiązkowymi szczepieniami ochronnymi”), ale także niektóre szczepienia zalecane, które będą finansowane z budżetu państwa. W tej ostatniej kategorii mają znaleźć się szczepienia, które do tej pory były realizowane jako szczepienia obowiązkowe (np. szczepienia przeciwko WZW B u osób dorosłych zakażonych WZW C), a co do których brak jest uzasadnienia merytorycznego, aby wciąż były realizowane w formie szczepień obowiązkowych, których niewykonanie zagrożone jest karą, a jednak są to szczepienia, których wykonanie jest pożądane.

Realizowane w ramach Narodowego Programu Szczepień Ochronnych szczepienia będą w całości finansowane ze środków publicznych, bez względu na uprawnienia z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego osoby szczepionej, o ile jednak będą przeprowadzone u świadczeniodawcy, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę na udzielanie takich świadczeń.

Poza nadaniem nowych ram całemu systemowi szczepień ochronnych projekt nowelizacji zakłada wprowadzenie wielu mniejszych i większych zmian z zakresu szczegółów realizacji szczepień ochronnych.

Wszystkie one mają za zadanie poprawę wyszczepialności w społeczeństwie, a także optymalizację zakupów, racjonalne dysponowanie zakupionymi szczepionkami (np. przez umożliwienie przesunięć niewykorzystanych szczepionek z Narodowego Programu Szczepień Ochronnych do potrzebujących grup pacjentów), czy dookreślenie podstaw prawnych pozyskiwania szczepionek do realizacji tzw. szczepień akcyjnych – czyli szczepień o charakterze interwencyjnym, nie objętych rutynowymi i długoterminowymi działaniami w ramach Narodowego Programu Szczepień Ochronnych (np. szczepienia w razie wystąpienia ognisk zachorowań w ośrodkach dla cudzoziemców).


Rekompensata za powikłania

Przeciwnicy obowiązkowych szczepień ochronnych różnie motywują swoją niechęć, jednak u wielu z nich wynika ona z lęku przed możliwymi powikłaniami. W przeprowadzonym niedawno badaniu CBOS nt. stanowiska Polaków wobec szczepień ochronnych 37% respondentów było zdania, że szczepionki mogą powodować poważne powikłania, a co piąty respondent (21%) – że mogą one wywoływać poważne zaburzenia rozwojowe u dzieci, w tym autyzm3. Jednym z głównych zarzutów stawianych względem przyjętego systemu szczepień ochronnych jest brak symetrii pomiędzy obowiązkami obywatela, który poddaje się obowiązkowemu szczepieniu i naraża na możliwe powikłania, a obowiązkami wymuszającego te szczepienia państwa.

Wyjściem naprzeciw osobom podzielającym powyższe obawy ma być planowane przez resort zdrowia utworzenie Funduszu Kompensacyjnego Narodowego Programu Szczepień Ochronnych. Gromadzone w ramach Funduszu środki będą przeznaczone na wypłatę świadczeń kompensacyjnych w przypadkach wystąpienia powikłań po szczepieniu, co ma zachęcić do poddawania się obowiązkowym szczepieniom. Świadczenia nie będą jednak przysługiwały każdemu. Zgodnie z projektem otrzymają je wyłącznie opiekunowie osoby małoletniej, u której wykonano obowiązkowe szczepienie ochronne, a następnie w określonym czasie (o tym, w jakim konkretnie, decydować będzie rozporządzenie ministra zdrowia, w którym zobowiązany jest on brać pod uwagę aktualną wiedzę medyczną w zakresie typowego czasu występowania działań niepożądanych szczepionek) u tej osoby wystąpiły – również określone w ministerialnym rozporządzeniu – objawy chorobowe, które wymagały leczenia w warunkach hospitalizacji przez okres nie krótszy niż 14 dni. Ma to ograniczyć przyznawanie świadczenia wyłącznie do przypadków najbardziej uzasadnionych, w których prawdopodobieństwo, że zaobserwowane objawy chorobowe pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym ze szczepieniem, jest wysokie. Jednocześnie eliminuje się przypadki, w których hospitalizacja służyła wyłącznie obserwacji, a objawy chorobowe miały przemijający i krótkotrwały charakter.

Pieniądze gromadzone w Funduszu mają pochodzić przede wszystkim z obligatoryjnych wpłat dokonywanych przez podmioty dostarczające szczepionki do przeprowadzenia obowiązkowych szczepień ochronnych. Z szacunków resortu zdrowia wynika, że dochody Funduszu w pierwszym roku obowiązywania zmienionej ustawy wyniosą ok.

2 mln złotych, by w 2019 r. sięgnąć nieco ponad 5 mln złotych. Z kolei wydatki realizowane w związku z wypłacaniem przyznanych świadczeń kompensacyjnych szacowane są na maks. 2,1 mln złotych rocznie – to wszystko przy założeniu, że każdej osobie zgłaszającej się do ministra zdrowia z zasadnym wnioskiem przyznane zostanie świadczenie w najwyższej dopuszczalnej kwocie (70 000 zł).

Resort zdrowia zakłada, że w wyniku wprowadzenia opiekuńczego świadczenia kompensacyjnego wzrośnie liczba rejestrowanych przypadków działań niepożądanych szczepionek odpowiadających kryteriom ciężkiego niepożądanego odczynu poszczepiennego – z obecnych 2–8 przypadków do 30 przypadków rocznie. A to na takie właśnie przypadki ma być przeznaczone świadczenie; niewielu będzie zatem beneficjentów programu kompensacyjnego. Skromny zasięg wsparcia finansowego to zresztą jeden z głównych zarzutów stawianych przez krytyków projektu.


Co dalej?

Kierunek zmian został wytyczony, postawiono pierwsze kroki, ale co dalej? Do osiągnięcia celu w postaci zmiany ustawy pozostaje wciąż jeszcze cała ścieżka legislacyjna. Projekt opublikowany został 30 października 2017 r. i tego samego dnia skierowano go do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych – termin zgłaszania uwag upłynął wraz z końcem listopada. Do Rządowego Centrum Legislacji spłynęły komentarze od ponad 30 podmiotów, w tym od Naczelnej Rady Lekarskiej, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wiedzy o Szczepieniach „STOP NOP”. Nie wiadomo, ile czasu zajmie analiza zgłoszonych uwag oraz jaki będzie ona miała wpływ na ostateczny kształt projektu. Rychła zmiana ustawy wydaje się jednak nieunikniona.




Przypisy:

1 http://szczepienia.pzh.gov.pl/faq/mozna-znalezc-informacje-temat-liczby-niezaszczepionych-dzieci-ostatnich-latach/.
2 Projekt z dnia 27 października 2017 r. dostępny na: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12304556/12466357/12466358/dokument314263.pdf.
3 http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_172_13.PDF.




Najpopularniejsze artykuły

Fenomenalne organoidy

Organoidy to samoorganizujące się wielokomórkowe struktury trójwymiarowe, które w warunkach in vitro odzwierciedlają budowę organów lub guzów nowotworowych in vivo. Żywe modele części lub całości narządów ludzkich w 3D, w skali od mikrometrów do milimetrów, wyhodowane z tzw. indukowanych pluripotentnych komórek macierzystych (ang. induced Pluripotent Stem Cells, iPSC) to nowe narzędzia badawcze w biologii i medycynie. Stanowią jedynie dostępny, niekontrowersyjny etycznie model wczesnego rozwoju organów człowieka o dużym potencjale do zastosowania klinicznego. Powstają w wielu laboratoriach na świecie, również w IMDiK PAN, gdzie badane są organoidy mózgu i nowotworowe. O twórcach i potencjale naukowym organoidów mówi prof. dr hab. n. med. Leonora Bużańska, kierownik Zakładu Bioinżynierii Komórek Macierzystych i dyrektor w Instytucie Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej w Warszawie im. Mirosława Mossakowskiego Polskiej Akademii Nauk (IMDiK PAN).

10 000 kroków dziennie? To mit!

Odkąd pamiętam, 10 000 kroków było złotym standardem chodzenia. To jest to, do czego powinniśmy dążyć każdego dnia, aby osiągnąć (rzekomo) optymalny poziom zdrowia. Stało się to domyślnym celem większości naszych monitorów kroków i (czasami nieosiągalną) linią mety naszych dni. I chociaż wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że 10 000 to idealna dzienna liczba do osiągnięcia, to skąd się ona w ogóle wzięła? Kto zdecydował, że jest to liczba, do której powinniśmy dążyć? A co ważniejsze, czy jest to mit, czy naprawdę potrzebujemy 10 000 kroków dziennie, aby osiągnąć zdrowie i dobre samopoczucie?

Cukrzyca: technologia pozwala pacjentom zapomnieć o barierach

Przejście od leczenia cukrzycy typu pierwszego opartego na analizie danych historycznych i wielokrotnych wstrzyknięciach insuliny do zaawansowanych algorytmów automatycznego jej podawania na podstawie ciągłego monitorowania glukozy w czasie rzeczywistym jest spełnieniem marzeń o sztucznej trzustce. Pozwala chorym uniknąć powikłań cukrzycy i żyć pełnią życia.

Zdrowa tarczyca, czyli wszystko, co powinniśmy wiedzieć o goitrogenach

Z dr. n. med. Markiem Derkaczem, specjalistą chorób wewnętrznych, diabetologiem oraz endokrynologiem, wieloletnim pracownikiem Kliniki Endokrynologii, a wcześniej Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie rozmawia Antoni Król.

Onkologia – organizacja, dostępność, terapie

Jak usprawnić profilaktykę raka piersi, opiekę nad chorymi i dostęp do innowacyjnych terapii? – zastanawiali się eksperci 4 września br. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

2024 rok: od A do Z

Czym ochrona zdrowia będzie żyć do końca roku? Kto i co wywrze na system ochrony zdrowia największy – pozytywny i negatywny – wpływ? Do pełnej prognozy potrzeba byłoby zapewne stu, jeśli nie więcej, haseł. Przedstawiamy więc wersję, z konieczności – i dla dobra Czytelnika – skróconą.

Demencja i choroba Alzheimera – jak się przygotować do opieki?

Demencja i choroba Alzheimera to schorzenia, które dotykają coraz większą liczbę seniorów, a opieka nad osobą cierpiącą na te choroby wymaga nie tylko ogromnej empatii, ale także odpowiednich przygotowań i wiedzy. Choroby te powodują zmiany w funkcjonowaniu mózgu, co przekłada się na stopniową utratę pamięci, umiejętności komunikacji, a także zdolności do samodzielnego funkcjonowania. Dla rodziny i bliskich opiekunów staje się to wielkim wyzwaniem, gdyż codzienność wymaga przystosowania się do zmieniających się potrzeb osoby z demencją. Jak skutecznie przygotować się do opieki nad seniorem i jakie działania podjąć, by zapewnić mu maksymalne wsparcie oraz godność?

Wygrać z sepsą

W Polsce wciąż nie ma powszechnej świadomości, co to jest sepsa. Brakuje jednolitych standardów jej diagnostyki i leczenia. Wiele do życzenia pozostawia dostęp do badań mikrobiologicznych, umożliwiających szybkie rozpoznnanie sespy i wdrożenie celowanej terapii. – Polska potrzebuje pilnie krajowego programu walki z sepsą. Jednym z jej kluczowych elementów powinien być elektroniczny rejestr, bo bez tego nie wiemy nawet, ile tak naprawdę osób w naszym kraju choruje i umiera na sepsę – alarmują specjaliści.

Jak cyfrowe bliźniaki wywrócą medycynę do góry nogami

Podobnie jak model pogody, który powstaje za pomocą komputerów o ogromnej mocy obliczeniowej, można generować prognozy zdrowotne dotyczące tego, jak organizm za-reaguje na chorobę lub leczenie, niezależnie od tego, czy jest to lek, implant, czy operacja. Ilość danych potrzebnych do stworzenia modelu zależy od tego, czy modelujemy funkcjonowanie całego ciała, wybranego organu czy podsystemu molekularnego. Jednym słowem – na jakie pytanie szukamy odpowiedzi.

Budowanie marki pracodawcy w ochronie zdrowia

Z Anną Macnar – dyrektorem generalnym HRM Institute, ekspertką w obszarze employer brandingu, kształtowania i optymalizacji środowiska pracy, budowania strategii i komunikacji marki oraz zarządzania talentami HR – rozmawia Katarzyna Cichosz.

Testy wielogenowe pozwalają uniknąć niepotrzebnej chemioterapii

– Wiemy, że nawet do 85% pacjentek z wczesnym rakiem piersi w leczeniu uzupełniającym nie wymaga chemioterapii. Ale nie da się ich wytypować na podstawie stosowanych standardowo czynników kliniczno-patomorfologicznych. Taki test wielogenowy jak Oncotype DX pozwala nam wyłonić tę grupę – mówi onkolog, prof. Renata Duchnowska.

Aż 9,3 tys. medyków ze Wschodu ma pracę dzięki uproszczonemu trybowi

Już ponad 3 lata działają przepisy upraszczające uzyskiwanie PWZ, a 2 lata – ułatwiające jeszcze bardziej zdobywanie pracy medykom z Ukrainy. Dzięki nim zatrudnienie miało znaleźć ponad 9,3 tys. członków personelu służby zdrowia, głównie lekarzy. Ich praca ratuje szpitale powiatowe przed zamykaniem całych oddziałów. Ale od 1 lipca mają przestać obowiązywać duże ułatwienia dla medyków z Ukrainy.

Kongres Zdrowia Seniorów 2024

Zdrowy, sprawny – jak najdłużej – senior, to kwestia interesu społecznego, narodowego – mówili eksperci podczas I Kongresu Zdrowia Seniorów, który odbył się 1 lutego w Warszawie.

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.




bot